Vad är Voyager 2?

Voyager 2 är en obemannad rymdfarkost planetsystem, en av bara besöka de yttre planeterna och bara för att slutföra Planetary Grand Tour-fly-bys av Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus - möjligt endast en gång vart 176 år. För sitt besök i alla de yttre planeterna, Voyager 2 nämns ofta som den mest produktiva rymdsond någonsin. När bilder av de yttre planeterna visas i böcker, tidningar och på Internet, bilder från Voyager 2 används mycket, särskilt för Uranus och Neptunus.

närvarande Voyager 2 är dubbelt så långt från solen som Pluto, på cirka 83,5 AU (Earth-sön längder) avlägsen. Det fortsätter att resa bort från solen på 3 AU per år, och har tillräcklig hastighet för att undkomma allvaret väl av solsystemet. Till skillnad från sin partner, Voyager 1 , lanserade en månad senare, men betydligt mer avlägset, Voyager 2 inte har gått utanför det område där solvinden är den primära kraft i damm partikel dynamik, känd som heliosfären. Tyvärr, med den tid som går, på 2020-talet, börjar få slut på ström från sin ombord radioisotoper termiska generatorer.

Inleddes den 20 augusti 1977 från Cape Canaveral, Florida, det tog Voyager 2 mindre än ett par år att nå Jupiter. Det gjorde den närmaste vidarebefordra den 9 juli 1979, vilket gör den första någonsin observationer av vulkanisk aktivitet på en annan himlakropp, Io. Nio utbrott vulkaner observerades, mata material så fort som 1 km /sek i plymer 300 kilometer (190 miles) ovanför ytan. Den matar ut material så långt och snabbt att en del av det når flykthastigheten, spridning fritt flytande magma hela Jovianska systemet.

Använda allvar hjälp från Jupiter, Voyager 2 gick till Saturnus, upptäcka flera nya månar, sedan vidare till Uranus och Neptunus, där upptäcktes ytterligare månar och tog noggranna mätningar av temperaturen och hastigheten på moln-topparna på dessa planeter. Än i dag är planetariska forskare som drar nytta av vetenskapliga mätningarna av Voyager 2 rymdfarkoster.