Vad är Berkelium?

Berkelium är ett metalliskt grundämne som klassificerats under aktinider serie om periodiska systemet. Det existerar inte naturligt, även om olika isotoper och föreningar av berkelium har producerats i laboratorier. Eftersom elementet är sällsynt och svårt att skapa, har den ingen kommersiell användning, även om det inte dyker upp i forskningen ibland. Berkelium produceras av neutron bombardemang av andra faktorer, typiskt americium.

utseende berkelium är okänt, eftersom ingen har lyckats isolera grundämnet i ren form. Det förutsätts att silvervit grå, liksom sina grannar om det periodiska systemet, och det är reaktivt, så det förmodligen bildar en film av oxidation när det utsätts för luft. Berkelium är förvisso radioaktiv, och det verkar ha två allotropic former, vilket innebär att dess struktur kan variera i fast form. Den är märkt med symbolen Bk på periodiska systemet, och den har ett atomnummer 97.

Elementet upptäcktes av en grupp forskare under ledning av Glenn Seaborg vid University of California, Berkeley , 1949. Seaborg var också mannen bakom upptäckten av flera andra aktinider, inklusive plutonium, curium och nobelium, bland många andra, han vann Nobel Priset 1951 för sina insatser. Laget heter elementet för universitetet och staden upptäckten. Som många andra syntetiskt framställda inslag har berkelium inte tagits fram i mycket stora mängder, eftersom det är en utmaning att göra och många av dess isotoper har en mycket kort halveringstid. Eftersom elementet är både sällsynta och instabila, ingen verklig användningar har utvecklats för det bortom experimentell kemi. Forskarna hoppas att genom att studera elementet ytterligare, kan det bli möjligt att identifiera ytterligare isotoper, av vilka potentiellt skulle kunna vara bra om de kunde ha stabiliserats.

Liksom andra radioaktiva grundämnen, är berkelium potentiellt farlig för människors hälsa. Men de flesta människor aldrig kommer att möta denna aspekt, eftersom den inte finns i naturen. I laborationer där berkelium syntetiseras, forskare vidta försiktighetsåtgärder för att säkerställa att elementet och dess biprodukter hanteras säkert. Berkelium tycks ha en förmåga att bioackumuleras i mänsklig vävnad, tjänar ingen biologisk funktion men eventuellt kan orsaka hälsoproblem.