Vad är en Genome?

En genomet definieras som alla deoxiribonukleinsyra (DNA) som är inuti en cell. Detta inkluderar DNA i mitokondrier och kromosomerna inuti cellkärnan. Det DNA vidarebefordrar instruktioner för att bygga och underhålla de celler som omfattar varje person. Den kompletta instruktioner kallas genomet.

Många undrar om syftet med genomet. Den innehåller 46 buntar av DNA kallas kromosomer-23 från personens mor och 23 från personens far. Kromosomerna ge instruktioner om att tillåta att en enda cell utvecklas från ett embryo till en vuxen med över 100 biljoner celler. Det DNA instruerar också cellerna hur man ska reagera på olika stimuli hela livet för den person, till exempel hur man ska bemöta bakterier, föroreningar, och livsmedel. Det DNA bildar en tvinnad dubbel-helix som består av cirka 3 miljarder par nukleotider-adenosin, cytosin, tymin och guanin. De fyra nukleotider som bildar DNA göra varje persons arvsmassa unik. Dessutom gör hur nukleotider är uppträdda tillsammans specifika gener och talar om för cellen hur man gör vissa proteiner. Tusentals och åter tusentals proteiner som krävs för att bygga en mänsklig och varje arvsmassan innehåller cirka 20. 500 gener. The Human Genome Project var ett internationellt forskningsprojekt. Målet var att sekvens och kartlägga alla gener i människokroppen. Det stod färdigt 2003 och gav forskare chansen att titta på hela kartan för vad som krävs för att bygga upp en människa ur genetisk synvinkel. Det finns några små luckor, men tills forskarna kan hitta nyare teknik, kommer dessa luckor vara tom.

Nytt forskningsprojekt ständigt i arbetet avseende arvsmassan. Forskarna är nu glada över komparativ genomik. Komparativ genomik jämförde arvsmassan sekvenser av flera olika organismer, såsom människor, möss, jäst och apor. Genom att jämföra människans arvsmassa med kartläggningen från andra arter, forskare hem identifiera både likheter och skillnader. Målet är att hjälpa forskarna lära sig mer om hur mänskliga gener fungerar och därigenom bekämpa sjukdomar hos människor.

Som med många vetenskapliga forskningsprojekt, kan studiet av genomet orsaka ställa några etiska frågor. Eftersom forskarna lära sig mer om utvecklingen från studiet av det mänskliga, kan det påverka syn på kön och ras. Det kan också låna ut till nya faktorer att tänka på för identitet och vad det innebär att vara människa och höja sociala, moraliska, psykiska och etisk fråga för både nuvarande och kommande generationer.