Vad är Polyanilin?

Polyanilin tillhör en familj av ledande polymerer, och har egenskaper som liknar vissa metaller. Den upptäcktes som "anilin svart" i en organisk form som en del av melanin, en typ av organisk polymer 1934. Melanin gör många saker i naturen, bland annat skydda huden genom kontroll av UV-exponering genom en polyanilin interaktion. I en naturlig form, polyanilin hittas oftast vikas ihop med andra polymerer. I slutet av 1990 stod det klart att polyanilin var en flexibel och mycket användbar polymer, och kan användas i allt från smarta fönster till datachips.

Polyanilin är en unik typ av polymer, eftersom det är en typ av halvledare. Polyaniline kan konfigureras att göra inom ett brett spektrum, från att vara helt icke-ledande för isolering användas till mycket ledande för andra elektriskt ändamål. Polyaniline, liksom andra polymerer, är mycket flexibel, vilket gör det tilltalande för tillverkning användning. Polyaniline kommer i ett granulat som kan blandas med en organisk kemisk målade och eller sprayas på ett ämne till en smidig lager polyanilin. Det kan också formas till olika former, som det gjordes 2000 då det användes för att tillverka ett datachip.

Polyanilin görs genom polymerisation anilin molekyler genom en kemisk reaktion med en sådan substans som saltsyra. Detta utförs vanligtvis genom att oxidera det anilin molekyler och blanda dem långsamt att bilda polyanilin. Beroende på önskad ledningsförmåga polyanilin kommer de resulterande polymer utsättas för andra kemikalier i en process som kallas dopning. Doping polyanilin leder till en stabilare polymer, och kommer också att göra det möjligt att bedriva nuvarande jämnt.

Polyanilin används i en mängd tillämpningar, eftersom det lätt kan kombineras med andra polymerer för att bilda önskade former. Det är ofta utnyttjas i databranschen när den är inbyggd i statisk fritt emballage, flexibla elektroniska komponenter, och vid testningen för att skydda mot elektromagnetisk strålning. Polyaniline även förekommer i byggapplikationer, och ofta ingår i korrosionsbeständig behandlingar för olika ytor.

På 1990-talet förutspåddes att polyanilin kan förändra bilden av tillverknings världen, möjliggör snabb och enkel konstruktion av elektroniska komponenter, isolatorer, och en bred sortiment av prylar och verktyg för det moderna samhället. Det framgångsrika byggandet av ett datachip under 2000 föreslog att materialet skulle fungera i praktiska tillämpningar och nya användningsområden finner ständigt, med flera tillverkare anta det mångsidiga materialet för ett stort antal ansökningar varje dag.