Vad är Palynology?

Palynology är vetenskapen om palynomorphs, organiska partiklar mellan 5 och 500 mikrometer. Ibland, men inte alltid, finns det studier av silicaceous eller kalkhaltiga palynomorphs som kiselalger eller foraminiferans. Ordet kommer från grekiska och betyder "strödda eller strös former. " Typiska palynomorphs är pollenkorn, dinoflagellater cystor, sporer, ostrocods, phytoliths, acritarchs, chitinozoans och scolecodonts. Andra studerade materialet ingår partikelformiga organiskt material (POM) och kerogen, alltid återfinns i sedimentära bergarter. Den palynomorphs kan antingen vara samtida eller fossil och miljoner eller miljarder år gammal.

Palynology innefattar studiet av många viktiga microfossils. På grund av sitt överflöd, några palynomorphs ge viktiga ledtrådar till dating skikt (biostratigraphy) eller sluta klimat information om en lång tidigare geologisk period. Palynologi betraktas som en gren av geovetenskap och biologi, med fokus på Micropaleontology och paleobotanik. Tre användbara verktyg för palynologist är 1) syror, att bränna bort oorganiska material och avslöja palynomorphs, 2) en sil, för att fånga partiklar i önskad storlek, och 3) ett mikroskop, helst en kraftfull svepelektronmikroskop, att få en detaljerad bild av palynomorph som studeras.

Palynology har gjort olika bidrag till studiet av jordens historia. Till exempel, acritarchs små fossil som tros vara mest alger cystor, är den första egentliga fossilen i fossila fynd, ända upp till två miljarder år sedan, över en miljard år innan som de första flercelliga livet. Ungefär en miljard år sedan, fick acritarchs större och mer komplexa, visar utvecklingen av encelliga organismer, och förvärvade spikar, signaling första tecken på försvar mot predation. Under den värsta istiden i jordens historia, Kryogenium, ca 700 miljoner år sedan, finns många acritarchs hittas, visar att encelliga organismer som bara gjorde bra under denna kylig period.

Två viktiga palynomorphs förutom acritarchs är scolecodonts, käkarna av marina chaetognath Annelid maskar och chitinozoans, kolv-formade marina palynomorphs av okänd samhörighet. Scolecodonts ge oss information om forntida Gördelmaskar, som annars sällan FOSSILISERA på grund av sina mjuka organ, och är användbara biostratigraphic markörer på grund av sin snabba utveckling och särdrag.

Några av de första fossila bevis för marksänd liv kommer från studier på palynologi. En funktion som bara finns i pollen från landlevande växter, kallas tetrad, har varit placerad i fossil pollen daterad till mitten av ordovicium, 470 miljoner år sedan. Detta kom troligen från en planta som blåsippor eller Nålfruktsmossor, bland de första att kolonisera landet. Den första egentliga macrofossils anläggningar inte förekommer i den fossila fynd fram till början av silur, cirka 440 miljoner år sedan.

Palynology kan också användas för att fånga skurkar . Om en mördare gömmer sig i en buske innan eller efter att begå ett brott, kan han omfattas särskiljningsförmåga pollen från busken. En Palynological test på den misstänktes kläder kan därmed rentvå eller fördöma dem. Detta kallas kriminaltekniska palynologi.