Vad är Meitnerium?

Meitnerium är ett metalliskt grundämne som klassificeras bland transactinides på periodiska systemet. Liksom andra transactinide element, är meitnerium bland de tyngsta grundämnen, och det är både extremt instabil och radioaktivt. Eftersom detta element är så instabil, kan det inte förekommer i naturen, forskare som vill arbeta med det måste syntetisera den i ett laboratorium genom att bomba andra element i en linjär accelerator. Med tanke på att endast ett fåtal atomer av detta element kan produceras i taget, finns det ingen kommersiell användning för meitnerium. Förutom att klassificeras som en transactinide är meitnerium också vara en transurana element, vilket innebär att den har ett atomnummer högre än för uran. Förekomsten av sådana element var hypoteser åtminstone så långt tillbaka som på 1930-talet, med många fysiker ägnar mycket tid till att identifiera sådana faktorer. Transuraner är notoriskt instabila, dock gör det svårt att studera dem, eftersom de snabbt förfall till mer varaktiga faktorer, mycket exakt vetenskaplig utrustning krävs för att registrera deras närvaro under sin korta existens. är de kemiska egenskaperna hos meitnerium inte riktigt känt, eftersom det endast finns ett fåtal millisekunder i taget i labbet. Den anses likna iridium kemiskt, vilket en del personer att hänvisa till det som EKA-iridium. Elementet identifieras med symbolen MT på det periodiska systemet, och den har ett atomnummer 109.

Kredit för upptäckten av elementet 109 ges till en grupp tyska forskare, ledd av Peter Armbruster och Gottfrief Munzenburg. Forskarna identifierade meitnerium i Darmstadt, Tyskland 1982 efter bombarderade vismut med järn. De föreslagna namnet "meitnerium" för elementet, för att hedra noteras österrikiska forskaren Lise Meitner, detta namn accepterades av International Union of Pure and Applied Chemistry 1997.

Lise Meitner är en intressant siffra historiskt, så som många kvinnor inom vetenskap, hennes bidrag till det vetenskapliga samfundet har inte alltid varit medveten om under sin livstid. Hon var en av de ursprungliga pionjärerna att arbeta med tunga grundämnen, och hon var medlem i det tyska vetenskapliga teamet som upptäckte kärnklyvning. Meitner var judinna, och hon har fått kritik i efterhand för att ha underlåtit att agera under uppkomsten av Nazityskland, 1946, uttryckte hon sin djupa beklagande för att inte göra insatser för det judiska samfundet under hennes tid i Tyskland.