Vad är Enceladus?

Enceladus är den sjätte största måne Saturnus. Det är utmärkande för dess albedo på 100%, vilket betyder att den reflekterar nästan alla inkommande ljus och är nästan vitt till utseendet, med blå "Tiger Stripe" formationer. Några av de mest fantastiska utrymme fotografering fokuserar på Enceladus bland Saturnus ringar. Enceladus är uppkallad efter Titan med samma namn från den grekiska mytologin.

Enceladus är liten: 504 km i diameter. Det är så liten att den varierar i sin sfärisk med en faktor på ett par procent, det är en tillplattad elipsoid. Tills Voyager 1 och Voyager 2 rymdskepp som fly-bys av Saturnus, mycket litet var känt om Enceladus eftersom det bara dök upp som en punkt på de mest kraftfulla teleskop. När de flög av och ta bilder och mätningar, fick forskarna en hel del information om Enceladus liksom andra Saturnus månar. Den mest anmärkningsvärd aspekt var att några av Enceladus "slätterna hade knappt några kratrar.

Enceladus har en måne med yta geografin i mycket varierande ålder, vissa områden så unga som 100 miljoner år gammal. Enceladus är geologiskt aktiva, som upptäcktes av den senaste tidens Cassinisonden som utforskade Saturnus månar och i början till mitten av 2000-talet. En plym av vatten observerades, värme som kommer från planeten, och en nästan total avsaknad av kratrar i södra polarområdet, visar geologisk aktivitet. Vad gäller källan cryovolcanism, är det tänkt att djupa varma stenar som skapats genom tidvattnet uppvärmning foder små underjordiska vatten fickor, vilket i sin tur släpper sin press på ytan genom att minsta motståndets väg.

Enceladus är sannolikt den viktigaste källan till partiklar för Saturnus yttersta ring, dammiga, diffusa E ring. Denna damm är sannolikt från cryovolcanic aktivitet på Enceladus. Eftersom dess flykthastigheten är bara 866 km /t, några procent av cryomagma flykt s Enceladus "grepp under de mest intensiva vulkanutbrott. Detta har observerats i givarstyrda tagit bilder av Enceladus.

i storlek, är Enceladus jämförbar med delstaterna Arizona och Colorado. Dessutom har företaget flera tektoniska egenskaper ursprungligen upptäcktes av Voyager 2, inklusive scarps, åsar, dalar och grooves. Några sprickor på ytan är upp till 200 km lång och 5-10 km bred och en km djup.