Vad är Californium?

Californium är element med atomnummer 98 och en atomär symbol för Cf. Den döptes efter Kalifornien och University of California i Berkeley, där den upptäcktes 1950 av ett team av forskare inklusive Albert Ghiorso, Glenn T. Seaborg, Kenneth Street, Jr, och Stanley G. Thompson använder Berkeley cyclotron. Dess atomvikt är 251. Den har en vitaktig, är silvriga färg och klassificeras som en Aktinoider.

Efter den första gruppen av naturligt förekommande actinoids upptäcktes under perioden 1789 till 1917, en andra grupp upptäcktes syntetiskt mellan 1940 och 1961. Denna grupp kallas den transurana actinoids och californium var sjätte transurana Aktinoider att bli upptäckta. Även californium tillverkades först av bombardera curium med helium-joner, är det nu oftast framställs av betasönderfall av berkelium.

Några av californium's använder inrikta sig på sin egendom är en mycket stark släpper ut neutroner, till exempel i sin californium-252 isotopen. En enda mikrogram släpper ut 170 miljoner neutroner varje minut. Utöver att tillåta några intressanta applikationer, innebär detta också att californium måste hanteras med yttersta försiktighet. användningar av californium omfatta följande: ? medicinsk cancerbehandling, inklusive backup strålterapi för flera typer av cancer, inklusive hjärna och livmoderhalscancer
? kärnkraftsreaktor neutron nystartade
? optimering av kraftverk som är koleldade
? roll cementproduktion
? en roll i oljeprospektering där det kan hjälpa till att upptäcka lager av vatten och olja, i den process som kallas "well-logging"
? upptäcka metallföremål trötthet i flygplan
? upptäcka grundvatten rörelse
? analys av guld och silver i prospektering
? metall och sprängämnen upptäckt, den senare i AirPort-inställningarna

har ett begränsat antal californium föreningar gjorts, och dessa omfattar californium oxid, californium oxychloride, californium oxysulfate, och californium trichloride. Det är också tillgängligt som en blandning av palladium-californium oxid. Tjugo isotoper kan urskiljas, varav de mest använda isotoper Cf-249 Cf-251, och CF-252. I början av 21: a århundradet, hade californium ännu inte reduceras till en metallisk stat.