Vad är Antimatter?

Antimatter är kärnan i science fiction-romaner och visar exempel Star Trek och Quantum Leap men i verkligheten fanns antimateria i vårt universum är inte fiktion alls. Antimateria, som namnet antyder, är motsatsen till ärendet och upptäcktes under första hälften av nittonhundratalet. Än i dag fortsätter antimateria till intriger fysiker och science fiction-fans lika.

Matter, grejer att alla fysiska saker är sammansatt, består av atomer som i sin tur består av partiklar som protoner, elektroner och neutroner. Likaså innehåller antimateria antipartiklar som kallas antiprotonen positroner och antineutrons respektive. Partiklar och antipartiklar har samma massa men motsatt avgifter, till exempel en elektron är negativt laddad och det är mittemot positron är en elektron med positiv laddning. Därför antimateria är en övergripande term som hänvisar till resultatet av dessa antipartiklar. När materia och antimateria komma i kontakt med varandra båda är tillintetgjord. Detta annihilation släpper en stor mängd energi. Mycket allmänt, innebär big bang teorin om skapelse den storskaliga mötet mellan materia och antimateria.

Antimateria är inte signifikant på jorden om det inte skapas på konstgjord väg i fysik laboratorium eller liknande inställning. Forskarna har kunnat skapa relativt små mängder antimateria i form av Antiväte. Naturligtvis sker antimateria kort på jorden på grund av kosmisk strålning tränger in i atmosfären, liksom fördelningen av radioaktivt material. Inom loppet av några nanosekunder antipartiklar och partiklar träffas och förstörs varför antimateria inte förekommer naturligt. I rymden dock antimateria är mycket vanligare och iakttagbara hjälp av finstämt instrument.

Förmågan att artificiellt skapa antimateria är mycket viktig i medicinsk vetenskap specifikt i PET-scans (Positron Emission Tomography). En PET-scan använder biprodukter från förintelse av elektron och positron som är gamma-fotoner för att testa och diagnostisera cancer. Antimatter används i vissa andra former av strålning teknologin.

I teorin kan antimateria användas som en förnybar och helt effektiv bränslekälla. Dock tid och kostnad för att skapa antimateria närvarande uppväger nyttan av den energi som man skulle kunna producera. I framtiden när antimateria är bättre förstod det kan faktiskt bli en rimlig lösning för våra nuvarande energikrisen eftersom det gäller miljöförstöring.