Vad är mörk materia?

Mörk materia är en mystisk form av materia som utövar gravitationella effekter på vanlig materia men kan inte observeras via något annat sätt. Medan konventionella material-moln kan detekteras genom deras stellar verksamhet, ljusspridning, utsläpp radio, och på andra sätt, mörk materia moln är osynliga för de allra flesta av våra instrument. De utgör 90%-99% av materien i universum. under 30-talet utförde astronomer Fritz Zwicky och Sinclair Smith en analys av den hastighet av galaxer i den stora galaktiska kluster Jungfrun och koma. De upptäckte att alla galaxer rörde sig mellan tio och hundra gånger snabbare än de borde vara, med tanke på de uppskattningar baserade på observerade stjärnornas densitet. Något osynliga skapade ytterligare allvar.

Även Zwicky och Smiths första intrycken tycktes ge ett starkt bevis för mörk materia, inte alla astronomer var övertygade. Eftersom dessa galaktiska kluster var så långt borta, var det svårt att exakt mäta den oberoende hastigheter på varje galax på en tidsrymd på bara årtionden. Starkare bevis kom på 70-talet när forskare såsom Rubin, Freeman och Peebles började analysera rotation kurvor galaxer. Stjärnor i spiralgalaxer, som vår egen, rörde sig snabbare runt galaxens kärna än deras observerbara massan skulle indikera.

blev det till slut upptäckte att alla galaxer innehåller dark matter halos som sträcker sig långt utanför gränserna för galaxen anges genom ett teleskop. Dessa Halos sägs bestå av MACHO-kroppar (Massive Astrophysical Compact Halo Objects), och mesar (WIMP). MACHO-kroppar är teoretiserade till mestadels vara svarta hål och bruna dvärgar (utbrända stjärnor). De består av konventionella, eller baryonisk frågan-atomerna vi är vana vid, bara kraftigt komprimerade. Mesar sägs vara icke-baryonisk former av materia, svagt interagerande partiklar som rör sig med relativistiska hastigheter. Den mest sannolika kandidaten för mesar är neutrinon och dess kusiner.