Vad är en elektron?

En elektron är en subatomär partikel. Bär en negativ laddning, omloppsbanor en elektron en atom kärna och är bunden till den av elektromagnetiska krafter. En elektron har en massa som är mycket små i jämförelse med även de minsta av atomer, som kommer in ungefär en tusendel av storleken på den minsta atom. Elektronen är en grundläggande enheten i naturen, vilket betyder att den inte kan delas upp i mindre enheter.

Elektron spelar huvudrollen rulle i många av samspelet vi ser dagligen. Till exempel elektroner är delvis ansvariga för det faktum att vi kan stå på en plan yta och inte sjunka rakt igenom. Detta inträffar till följd av ömsesidig avsky av elektronerna i både marken och en persons skor. Det beror också på elektroner för elektrisk ström för att driva elektroniska apparater. Även TV lita på elektroner för att fungera korrekt.

G. Johnstone Stoney, en irländsk fysiker, krediterades med införandet av elektronen konceptet 1874, samt med att benämna den tjugo år senare. 1897, J. J. Thompson, från Cambridge University, upptäckte att elektronen var en subatomär partikel. Det var inte förrän 1909 att kostnaden för elektronens mättes av professor Robert Andrews Millikan, en amerikansk experimentell fysiker. Han upptäckte sin laddning, samtidigt genomför en olje-drop experiment.

Elektroner anses vara leptoner. Leptoner anses grundläggande partiklar, vilket innebär att de inte kan delas upp i mindre enheter. Elektroner, liksom andra partiklar, kan agera i vågor. Elektronen har en antipartikel, kallad positron, som har samma massa som elektronen. Den positron är dock positivt laddad. Den elektrisk laddning till elektronen är? 1,6022 × 10? 19 Coulomb. Dess symbol är e?. Elektronernas spinn är? och det är en fermion, vilket betyder att den har en halv heltal spinn. Inuti en atom, elektroner bundna till atomen. När elektroner rör sig fritt i rymden eller annat medium, dock är de kallas fria elektroner. Elektroner som rör sig fritt kan användas i en elektronstråle.

fria elektroner ansvarar för alstring av elektrisk ström. I själva verket är det fria elektroner som genererar elektrisk ström. Elektroner används i många tillämpningar, inklusive sådana som rör industri, vetenskap och medicin. Elektroner är också närvarande i hela universum i otroligt stora mängder.