Vad är en Supernova?

En supernova är katastrofala död av en stjärna, som kännetecknas av en massiv produktion av energi. I Vintergatan, supernovor är relativt sällsynta, med några anmärkningsvärda incidens av historiska supernovor inspelade så långt tillbaka som 185 e. Kr. Många tidigare supernovor var troligen samtalsämnen och oro bland de människor som sett dem. Runt universum, är flera hundra avläsas och registreras varje år, med information om bildandet av universum och objekt i den. Det finns två grundläggande typer av supernova, men varje typ bryts upp i olika subtyper. När det gäller en typ One, en instabilitet uppstår i den kemiska sammansättning av stjärnan, vilket leder till en termisk explosion av fruktansvärd makt. Temperaturen i stjärnans stiger som en följd av påtryckningar och obalans i slutändan tända stjärnan i en explosion som ibland kan vara synliga med blotta ögat från jorden.

A Typ Två supernova innebär kollaps kärnan av en stjärna, som utlöser en kemisk reaktion som orsakar mitten av stjärnan väsentligen implode. Kärnan i stjärnans komprimerar till en neutronstjärna, medan de yttre lagren av stjärnan har blåst bort i den omgivande rymden. En neutronstjärna är ett mycket kompakt stjärna, allt som återstår av den komprimerade kärnan av en stjärna som har exploderat i en typ Två supernova. Neutronstjärnor har ett antal ovanliga egenskaper som gör dem mycket intressanta för astronomer.

Astronomer studie supernovor eftersom de kan ge värdefull information om universum. När stjärnor explodera, bildar de först ett moln av plasma, vilket skapar en stötvåg som efterlämnar en distinkt signatur. Stjärnan distribuerar även tungmetaller i hela universum, och den stora mängd energi bakom en supernova kan göra det mycket lätt att upptäcka för en astronom. Genom att identifiera och studera supernovor, kan astronomer lära sig mer om storleken på universum och de organ i den. Supernovor skapade det material som senare kom att bli solsystemet, och en supernova kommer förmodligen i slutändan förstöra vårt solsystem också.

Historiskt tillkomsten av en supernova inom Vintergatan har utlöst diskussion och debatt. Supernovor hjälpte tidigt forskarna att lära sig om världen runt omkring dem, men också stimulerat en allmän reaktion bland folket. En supernova kan pågå i veckor, och en nära supernova skulle bränna ljusare än solen. Många kulturer fruktade att utseendet av en supernova signalerade slutet på världen, eller vrede en vredgad Gud.