Vad är Ununennium?

Ununennium är ett as som ännu oupptäckta element kategoriseras som ett transurana element, vilket innebär att den har ett atomnummer högre än för uran. Transuraner har ett antal intressanta egenskaper som gör dem ämnesområden av intensiva studier för forskare, och upptäckten av ununennium skulle innebära ett stort vetenskapligt genombrott. Flera försök har gjorts att ta fram denna aspekt syntetiskt, men dessa försök har prövats utan framgång från 2008. Det som skulle göra denna del märkliga är att det skulle vara det första elementet i den åttonde perioden eller rad i det periodiska systemet, markerar en viktig händelse i den vetenskapliga världen. Med tanke på strukturen i det periodiska systemet, kan förekomsten av ununennium vara ganska säkert förutsägas, och några forskare har också gjort spekulationer om elementet potential kemiska egenskaper.

Med tanke på dess position på det periodiska systemet, är ununennium förmodligen kommer att bli en alkaliska jordartsmetaller. Det kan också visa sig vara en vätska, vilket skulle göra det första flytande radioaktivt element, tillsammans med en av de få flytande element. Liksom andra transuraner är ununennium förmodligen extremt instabil, som används på bara några sekunder åt gången.

instabiliteten i den här delen gör det osannolikt att det förekommer i naturen. Därför får forskarna att framställa det syntetiskt om de vill följa den. Syntetisk produktion av element vanligen genom att skapa kollisioner av olika isotoper av andra element i en linjär accelerator. Beroende på vilka isotoper används, ett nytt inslag kan tyckas, om än kort, innan det sönderfaller i form av en mer stabil element. Vanligtvis bara ett fåtal atomer av ett element tillverkas i en tid med denna metod, vilket gör observation mycket utmanande, minst sagt.

Man kan rimligen reda på hur denna del kan ha ett namn, eftersom det inte har upptäckt ännu. Ununennium namnges efter sitt atomnummer, 119, med hjälp av en systematisk del namngivning system som utvecklats av International Union of Pure and Applied Chemistry. Flera andra faktorer som inte har upptäckt ännu också har döpts till, så att forskarna kan diskutera dem med standardiserade språk. Om och när detta element är framgångsrikt syntetiseras och observerade, laboratoriet som gör upptäckten kommer att få äran att föreslå ett namn, som andra transuraner, kommer ununennium troligen uppkallad efter en berömd vetenskapsman eller den plats som upptäcks.