Vad är Seaborgium?

Seaborgium är ett metalliskt grundämne i transactinide serien i periodiska systemet. Liksom andra delar i denna serie, är Seaborgium en mycket instabil element, med halveringstider av dess isotoper som mäts i sekunder. Denna instabilitet gör Seaborgium omöjligt att hitta i naturen, det måste vara syntetiseras i ett laboratorium av forskare som med att studera den. Liksom andra syntetiska tunga grundämnen har Seaborgium ingen kommersiellt bruk, eftersom det är extremt dyrt att producera och alltför kort tid för att vara väldigt produktiva.

Denna uppgift verkar dela kemiska egenskaper med volfram, förklara sin alias av EKA-volfram. Liksom andra transactinides är Seaborgium också radioaktiv, vilket gör det potentiellt farligt att arbeta med. Det är märkt med symbolen Sg på periodiska systemet, och den har ett atomnummer 106, placerar landet bland de transuraner. Dessa faktorer har alla atom som är högre än uran, och de delar ett antal kemiska egenskaper, inklusive instabilitet och radioaktivitet.

Kredit för upptäckten av detta element vanligen ger ett team av University of California, Berkeley forskare under ledning av Albert Ghiorso 1974. Elementet framställdes också och identifieras av ryska forskare i Dubna vid ungefär samma tidpunkt. Liksom andra faktorer som upptäcktes och bekräftades på flera ställen samtidigt, var Seaborgium en orsak till kontroverser till International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) har gett kredit till amerikanska forskare.

Historien bakom Namnet på denna del är faktiskt ganska intressant. Den amerikanska forskare föreslagna Seaborgium, "ära Glenn Seaborg, en framstående forskare som råkade vara en del av sitt lag. IUPAC tog undantag till detta, försöker att uttala att uppgifter inte kan kallas för levande människor, och de som inrättats "unnilhexium" som platshållare namn innan den föreslår "Rutherfordium", ett namn som senare gick till element 104. År 1997 enades IUPAC på "Seaborgium" för elementets namn medan lösa kontroverser över namnen element 104 genom 108.

För att producera denna del, måste forskare bombardera andra element i en linjär accelerator, vanligtvis producerar en mycket liten mängd av Seaborgium vid varje given tidpunkt. Med hjälp av sofistikerade vetenskaplig utrustning, kan forskarna registrera förekomsten av Seaborgium i laboratoriet och även lära sig några saker om det innan det sönderfaller i form av en mer stabil element.