Vad är Planet Xena?

Planet Xena är en orb kretsade solen som först upptäcktes av astronomerna Michael Brown, Chad Trujillo och David Rabinowitz 2003. Det officiella namnet på denna punkt är UB313. Emellertid var det smeknamnet Xena, efter Xena, Warrior Princess , den populära tv-show.

första mätningarna beräknade planeten Xena hade en diameter på ca 1,500-2,000 miles (ca 2,500-3,500 km). Dessa mätningar görs UB313 ungefär en och en halv gånger större än Pluto. Planet Xena är den största himlakropp upptäckts sedan Pluto identifierades.

Ytterligare mätningar utvärderas planeten Xena är cirka 1,6 miljarder miles (ca 15 miljarder km) från jorden. Denna mätning platser UB313 i Kupier asteroidbältet. Xena visas grå, vilket kan peka på en yta av frusen metan gas. Forskarna tror att temperaturen på Xena är den absoluta nollpunkten. Observation under 2005 visade också att planeten Xena har en måne, med smeknamnet Gabrielle.

Upptäckten av UB313 har lett till en häftig debatt om huruvida planet Xena tekniskt kan kallas en planet. De viktigaste förkastande av Xenas planetariska status har varit baserad på utvärdering av Xenas orbital mönster. Planeternas Xena roterar solen, korsar den i omloppsbana Pluto, så dess omloppsbana inte är helt rund. Astronomer pekade också på UB313 storlek som ett skäl att avvisa Xena som en planet.

Andra astronomer var snabba att komma till försvar av planeten Xena. Eftersom Xena är större än Pluto, då Xena är helt klart en planet, t. ex. forskare hävdar. Vidare skall, om orbital mönster avgör om ett föremål är en planet, så Xena inte skiljer sig väsentligt från Pluto. Pluto har också en ovanlig omloppsbanor mönster, passerar i Neptunus bana för bana. En brist på vetenskaplig konsensus om vad en planet står i centrum för denna debatt. Det är möjligt att om UB313 inte får planetariska status, kan Pluto också drivas bort från sin nuvarande status. Vi kan sedan studera de åtta planeterna i vårt solsystem, i stället för att eventuellt studera tio.

Ytterligare observationer av planeten Xena har minskat sin ursprungliga beräknade storlek. UB313 är numera vara endast något större än Pluto. Denna minskning uppskattade storleken kan försvaga ställningen för dem som stöder idén om planeten Xena. För att avgöra huruvida UB313 är faktiskt en planet, måste forskarna komma fram till en allmän konsensus om definitionen av en planet.

Om det klassas som en planet, kommer Xena förmodligen att byta namn, eftersom de flesta planeter härleda sitt namn från grekisk och romersk mytologi. Vissa astronomer vill se denna tradition vidare och känna det denigrates en planet att namnge det efter en tv-show. Oavsett namn och slutliga status planet Xena, hög spänning omger denna upptäckt. Lilla planet Xena kan också vara den katalysator som gör att en mer exakt definition av vilka funktioner som avgör planetariska status.