Vad är Nitrogenase?

Som ett enzym som är anställd av vissa organismer att fastställa förekomsten av kväve i atmosfären bidrar nitrogenase att upprätthålla balansen av föreningar i luften som vi andas, förhindra ett överflöd av kväve (N2) och göra planeten obeboelig för människan. Här är lite bakgrund om hur nitrogenase fungerar och vad som kan hända när processen är anställd.

Nitrogenase är viktigt i arbetet med att montera ned vad som kallas trippelbindning som uppstår med kväve atomer. I huvudsak innehåller varje atom av kväve en serie på tre orbitaler som är en del av atomen skal. Som två atomer av kväve obligation med varandra, orbitaler också Bond. Således innebär också att dela upp de två bundna kväve atomer skiljer orbitaler. Nitrogenase åstadkommer detta genom att erhålla givare av elektroner från de tre orbitaler. Medan varje orbital är uppdelad individuellt, är processen inte förrän alla tre har skilts åt. Även om hela processen för att genomföra denna uppdelning inte förstått, är det känt att nitrogenase använder både mofe protein och ATP för att generera energi till effekt separationen.

Eftersom atomerna är uppdelad nitrogenase fungerar som katalysator för att ge varje atom till obligation med tre atomer väte och bildar ammoniak. Den ammoniak som i sin tur är ihopkopplad med glutamat till form glutamin. Generellt kan man förmoda att tre cykler krävs för att resultera i bildandet av atmosfärisk kvävgas, även om vissa experter går isär om det exakta antalet cykler som krävs.

Studiet av hur nitrogenase funktioner är en pågående process, på grund av svårigheten att få kristaller av kväve som är bundet till nitrogenase. Det är känt att nitrogenase har förmågan att Bond acetylen och kolmonoxid, och att Dinitrogen är ett exempel på ett substrat som är konkurrenskraftig om bindande av acetylen. Dinitrogen, vanligen kallad lustgas och dikväveoxid, hämmar bindningen av acetylen till kväve atomer och därmed förhindrar störningar av bindning mellan atomer kväve och väte.

De flesta former av nitrogenase hämmas av att det finns dioxygen, men det finns alltid nya upptäckter att utmana denna. Minst en form av nitrogenase, kallad Streptomyces thermautotrophicus, är inte utsatta för effekterna av alla typer av syre. Medan det fortfarande finns mycket att upptäcka hur nitrogenase arbetar för att skapa den atmosfär som mycket av livet är beroende av, råder det inget tvivel om att utan närvaro av enzymer som nitrogenase i vår atmosfär, liv som vi känner det skulle upphöra att existera .