Vad är Geofysik?

geofysik är en gren av Geovetenskap som använder kvantitativa fysiska metoder för att belysa någon aspekt av planetsystemet. Geofysik omfattar stora delar av seismologi, geodesi (storlek och form på jorden), atmosfäriska vetenskap, studier av jordens magnetfält, geothermometry, hydrologi, oceanografi, tektonfysikaliska, geodynamik (studiet av den inre jorden), prospektering och geofysik teknik, geofysiska Engineering, glaciologi, petrofysik, tillämpad geofysik, fysik mineral och Engineering Geology.

Geofysik bygger på den verklighet som merparten processer i fråga kan ofta karakteriseras på ett abstrakt med hjälp av enkla fysikaliska ekvationer. Tyvärr, då många komponenter pjäser är i spel, även om delar flytta enligt enkla lagar, deras framväxande egenskaper är komplexa. Följaktligen har geofysik ett rykte om att vara en av de beräknings-hungrig områden av vetenskapen. The Earth Simulator (ES), kan 35. 86 trillion floating-point beräkningar per sekund, eller 35. 86 TFLOPS, som ligger i Kanagawa, Japan var världens snabbaste superdator från 2002 till 2004, och används främst för geofysik applikationer. Ett exempel på tillämpningen av geofysik studerar jordens kärna genom analys av seismiska vågor. Använda superdatorer kan geofysiker karta oegentligheter i jordens kärna skalor så liten som en kilometer. Ett ämne för närvarande förbryllande geofysiker är heterogenitet jordens yttre kärna, som tros vara flytande. Vid ett tillfälle trodde man den yttre kärna var ganska enhetligt, men geofysik beräkningar har visat något annat. Forskarna misstänker nu att den yttre kärnan kan bestå av omväxlande skikt av flytande och fast material.

Det finns många möjliga geofysiska computational studier som vi för närvarande saknar datorkraft för att starta. Ett notoriskt svårt område är Climate Prediction. Omfattningen av klimatförändringar under det kommande seklet är en variabel som många av världens regeringar skulle gärna veta, men det finns ingen vetenskaplig metod för att förutsäga klimatet i världen tillförlitligt så långt i förväg.