Vad är Filaments?

Termen "glödlampa" används i en mängd olika sätt, med den innebörd som vanligen är tydligt av sammanhanget. De flesta av de användningsområden för detta ord vara trogna den latinska roten, som betyder "att snurra, förseende att glödtrådarna är långa strängar av material, som får göras från allt från ull till interstellära gaser, beroende på glödtråden i fråga .

Många tror av glödtråden i en glödlampa när de hör detta ord. Glödtrådar i glödlampor eftersom de också kallas, är gjorda av metall som avger starkt ljus när de är uppvärmda med hjälp av en elektrisk ström. För att förhindra att glödtråden från förbränning av, är lampan fyllda med en inert gas, men historiskt vakuum har producerats för att uppnå en liknande effekt. Dessa trådar kan ge ljus i olika intensitet, och de kommer i slutändan att misslyckas från stress, men de kan uthärda en överraskande lång tid, en berömd glödlampa i Livermore, Kalifornien startades 1901 och brann fortfarande under 2009.

Upptäckten av glödtråden var ett avgörande steg i utvecklingen av elektriskt ljus. Medan många människor över hela ljuset världen använder glödlampor varje dag, det finns en anledning till att en glödlampa används ibland som en metafor för en ljus idé. Tidiga pionjärer hade inte bara att utveckla idén, men var tvungen att skapa en fungerande glödlampa som vill undvika problem som nedfallet av material på insidan av glaset under drift, bränder, dålig kvalitet på lätta, korta liv, och hitta ett lämpligt material ska användas för glödlampor.

People också hänvisa till trådar i biologi. Del av konstruktionen av ståndare, är den manliga delen av en blomma, som kallas glödtråden, och en glödlampa kan också vara en lång kedja av proteiner. Mycologists använder ibland termen för att beskriva hyfer, strukturer förekommer i vissa svampar, eftersom hyfer kan ha en ganska trådformiga utseende. Mer allmänt är termen ibland används inom textil-handeln att hänvisa till böter eller tunt garn som används i vävning, stickning och andra hantverk.

Denna term visar också upp i kosmologi. Delar av solens korona som ibland kallas filament, och att termen också används för att beskriva galax filament, massiva strukturer består av länkade galaxer. Identifieringen av galaxen trådar har hjälpt forskarna lära sig mer om naturen och universums uppbyggnad.