Vad är Dysprosium?

Dysprosium är ett metalliskt grundämne i lantanider grupp i periodiska systemet, delar i denna grupp är ibland kallas sällsynta jordartsmetaller. Elementet används främst inom forskning och industriella tillämpningar, och de flesta konsumenter inte hantera det direkt, även om de kan dra nytta av dess använder eller köper produkter som är gjorda med hjälp av dysprosium. Elementet nästan aldrig förekommer i ren form i naturen, det utvinns ur en mängd olika mineraler, och världens största producent av dysprosium är Kina. Elementet brukar vara relativt dyrt, eftersom det är svårt att få ett tillförlitligt sätt. När dysprosium renas, det är en mycket mjuk, som silvrig metall kan skäras med kniv eller sax. Vid rumstemperatur, är elementet tämligen stabil, även om det börjar oxiderar vid högre temperaturer. Metallen kan också visa olika magnetiska egenskaper, beroende på omgivande temperatur. Du kan hitta dysprosium på periodiska systemet genom att leta efter symbolen Dy, och elementet har ett atomnummer 66.

Kredit för upptäckten av elementet ges till Paul Emile Lecoq de Boisbaudran, som kunde visa att inslaget fanns i 1886, även om han inte kunde isolera det. Elementet visat sig vara mycket svårt att isolera, ledande forskare att namnge det efter den grekiska dysprositos , som betyder "ha svårt att bemöta. " Det tog ytterligare 80 år att lära sig att extrahera denna aspekt, och det är fortfarande en utmaning att isolera i dag. den faktor som ofta används vid tillverkning av cd-skivor, och det används också som ett dopant i lasrar och halvledare. Dysprosium unika magnetiska egenskaper utnyttjas i maskiner magnetisk resonanstomografi för medicinsk bildhantering studier, och elementet används också i nukleär forskning. Vissa kärnreaktorer har dysprosium legeringar i sina nukleära styrstavar, för att säkert få reaktorn temperaturer ned.

Liksom andra sällsynta jordartsmetaller, verkar dysprosium inte ha någon biologiska användning, och det tros vara mindre giftiga. Olika dysprosium föreningar och isotoper är visserligen giftig, och de brukar komma med hantering av varningar. Allmänna försiktighetsåtgärder som ansikte och ögon skydd bör användas när man arbetar med elementet, och det är en bra idé att undvika intag eller hanteras med bar hud.