Vem är Edwin Hubble?

Edwin Hubble (1889-1953) var en banbrytande amerikansk astronom ansvarig för flera ytterst viktiga vetenskapliga framsteg i början och mitten av 20th century. Hubble studerade vid University of Chicago och University of Oxford, bedriver studier i matematik, astronomi, filosofi och spanska. Vid tiden för sin död 1953 var han allmänt betraktas som en av de största astronomer någonsin. Hubble Space Telescope, den mest produktiva rymdbaserade teleskop i historien, är uppkallad efter honom. Hubbles lag, som förklarar att ju längre bort en galax är, desto större rödförskjutning det kommer att ha, undervisas i astronomi klasser över hela världen.

Kort efter hans intjänande av en Ph. D 1917, gick Hubble att arbeta vid Mount Wilson-observatoriet nära Pasadena, Kalifornien, där han stannade resten av sitt liv. 1919, precis runt tiden för Hubbles ankomst, 100-tums Hooker Telescope avslutades, då den största i världen. Vid den tiden trodde man att Vintergatan representerade hela universum, och svaga objekt som Andromedagalaxen var bara nebulosor liknar storleken på vårt eget solsystem i galaxen.

Hubbles stora upptäckt, som grundar sig på observationer mellan 1922-1923 och tillkännagav den 1 januari 1925 var att dessa "nebulosor" i själva verket var galaxer av sina egna, mycket långt från Vintergatan. Detta fastställdes genom att lokalisera variabla stjärnor inom nebulosor och använder dem för att beräkna avstånd. Det visade sig att Andromeda Nebula var faktiskt en annan galax som ligger ett par miljoner ljusår bort. Detta hade varit misstänkt i flera år, delvis beroende på de synpunkter supernovor inom Andromeda, som alla var karakteristiskt svagare än vad som tidigare observerats supernovor i vår egen galax. Resultatet av Hubbles arbete var att astronomer-och mänskligheten som helhet-insåg att universum var mycket större än man tidigare trott.

Hubbles andra stora "upptäckt" är egentligen inte hans egen, även om han ofta felaktigt tillgodoräknas för det. 1929, tillsammans med Milton Humason, mätt Hubble avstånden och redshifts av 46 galaxer, upprättande av ett empiriskt samband mellan avståndet från dessa objekt och deras redshifts. Detta har tolkats av astronomer på så sätt att universum expanderar utåt i alla riktningar, och att rödförskjutning utgjorde en Dopplereffekt där ljuset från avlägsna galaxer var sträcks ut enligt den mellanliggande utrymme utvidgas. Ju längre isär galaxerna, desto snabbare faller de isär, och rödare ljuset var. Detta innebar att vid någon tidpunkt i det avlägsna förflutna, cirka 14 miljarder år sedan, universum började som ett led av extrem densitet och temperatur. Detta blev känd som Big Bang teorin, och i dag accepteras av majoriteten av fysiker. Big Bang teorin föreslogs först av Alexander Friedmann 1922, och Hubbles observationer i slutet av 1920-talet utgjorde den första observationella stöd för teorin.

Runt senare delen av sin karriär tillbringade Hubble mycket tid och ansträngning för att få astronomin att erkännas som en kategori av fysik än sin egen vetenskap. Huvudmålet var att astronomer berättigar till Nobelpriset i fysik. Under lång tid var denna kampanj misslyckades, men till slut Nobelkommittén dukat, och idag en tillräckligt viktig astronomisk upptäckt är berättigad till Nobelpriset.