Vad är en Transferase?

En transferase är ett enzym som är utformad för att överföra funktionella kemiska grupp från en molekyl till en annan molekyl. Över 450 transferaser har erkänt, och forskare regelbundet upptäcka nya eftersom de lär sig mer om biologi och komplexiteten i kroppen. Brister i vissa transferaser kan orsaka hälsoproblem, och transferaser också spela en viktig roll i en rad olika aktiviteter, inklusive forskning och studier inom området biologi. Det enzym som bidrar till en kemisk grupp som kallas givaren, och det enzym som accepterar gruppen kallas receptor. Inom den stora familjen transferaser finns ett antal undergrupper, allmänt namn för de typer av kemiska grupper de hande. Transaminaser, till exempel överföra aminosyror grupper, medan DNA methyltransferases överföring metylgrupper. Varje känd transferase ges även en särskild identitet som bygger på de särskilda kemikoncernen man hanterar och vilka typer av molekyler det interagerar med.

Vissa mediciner dra nytta av de åtgärder transferaser inuti kroppen. Transferase hämmare försämra agerande transferaser och hindrar dem från att flytta kemikoncerner framgångsrikt. Detta kan användas för att bekämpa olika sjukdomar. Personer som har en transferase brist, å andra sidan måste medicinering ges för att kompensera för bristen på åtgärder för en del av transferaser att undvika farliga buildups av kemiska grupper i kroppen.

transferaser spela en viktig roll i ämnesomsättningen, som hjälper kroppen bryta ner och bearbeta komplexa molekyler. Om det finns fel i denna process, kan kemiska grupper bygga upp i kroppen, eftersom kroppen saknar förmåga att behandla dessa grupper lämpligt sätt. Till exempel enzymer som produceras i levern agera för att bryta ner gifter behandlas av levern, om levern är överbelastad med gifter, kan det inte kunna tillverka enzymer tillräckligt snabbt, och någon skulle bli sjuk.

Nivåer av vissa transferase enzymer i kroppen kan testas, klassiskt med hjälp av ett blodprov som en skärm för olika enzymer intresse kan utföras. Ett enzym panel, som den kallas, kan åläggas att lära sig mer om en patient bakomliggande medicinska tillstånd, eller för att övervaka en pågående medicinskt problem. Normalvärdena på ett enzym panel varierar beroende på flera faktorer, och att testresultaten oftast måste tolkas av en läkare att avgöra om inte de nivåer som är av intresse.