Vad är en Peroxidase?

Ett peroxidas är ett valfritt antal av protein-baserade enzymer som fungerar som katalysatorer för att underlätta en rad olika biologiska processer. Konkret innebär peroxidasaktiviteten donera elektroner att binda till andra substrat ämnen, såsom ferrocyanide och askorbat, för att bryta ner dem till ofarliga beståndsdelar. Framför allt peroxidase enzymer bryta ned väteperoxid, ett naturligt förekommande biprodukt av syre omsätts i kroppen. Som ett resultat, är detta ämne omvandlas till vatten och syre.

Utredning natur peroxidaser drevs av upptäckten av väteperoxid syntes av den franska baronen och kemist, Louis Jacques Thenard i mitten-19th century. I motsats till den populära teorin om "vitalism" som dominerade det vetenskapliga samfundet vid tiden föreslog Thenard att nedbrytningen av väteperoxid inträffat på grund av förekomsten av ett specifikt material annat än en "avgörande kraft. " Kort sagt, inledde han Tanken att vissa enzymer rätt med katalysator egenskaper utlöses kemiska reaktioner i stället. I början av 1900-talet var märkt av ännu okända enzymer i arbete i den mänskliga kroppen som "catalases", medan samtidig observation som växter och djur utnyttjas polyfenoler att försämra leda väteperoxid till termen "peroxidaser. "

I dag, studiet av peroxidasaktiviteten funktion har lett till en mer omfattande förståelse av mekanismen bakom deras catalystic verksamhet, som bestäms av tillgången på elektronens donation och substrat elektron mottagning. Till exempel är det nu känt att glutathione peroxidase främjar en två-electron omvandling till effektivt avgifta kroppen av hydroperoxider utan att fria radikaler i processen. Dock använder detta ämne även hydroperoxider som substrat för att bilda band med vissa proteiner involverade med redox förordning (syre reduktion), vilket är nödvändigt för korrekt metabolisk funktion. Dessutom studiet av redux modulering som ges av peroxidas läkemedel som innehåller heme kofaktor, eller ett järn atom, i sin protes grupper har gett upphov till nya områden i biokemi, såsom enzymkinetik.

Studier av växtbaserade peroxidaser, nämligen HRP från pepparrot rot, har främjat inom molekylärbiologi och immunhistokemi, även känd som histokemi. I den förra är HRP används för att upptäcka peroxidas antikroppar som kan tyda på en ämnesomsättningssjukdom, såsom sköldkörtelsjukdom. Det används också för att mäta serum eller urin nivåer av glukos. Som diagnosverktyg i patologi, har HRP förmågan att rikta in och binda till vissa markörer som finns i cancerceller och producera en fläck reaktion när de införs till biopsi prover. Bortsett från att vara lättillgängligt och billigt att få, är HRP vara särskilt användbart för sådana test beror på är mycket stabil och öppen för att reagera med olika substrat.