Vad är blåsyra?

cyanväte, även känd som cyanväte eller HCN, är en kemisk förening både användbar och farlig. Även om det finns naturligt i vissa växter, kan blåsyra också syntetiseras genom olika kemiska processer. Även om ämnet är användbar i många branscher, det är också dödligt giftig för människor och har använts som ett kemiskt vapen.

Syran först upptäcktes av vetenskapsmannen Carl Scheele på 1780-talet, som också skulle upptäcka och beskriva flera element. Det senare undersöka Joseph Gay-Lussac i början 19th century och började som används i gruvor. Tidig processer för framställning av mängder blåsyra ingår innehav ammoniak överhettning kol och kombinera kol, ammoniak och natrium och blanda det med en sur lösning, som ger HCN gas.

Den använder sig av cyanväte i industrin varierar. Gravyr, sprängämnen och färgämnet processer alla utnyttjar HCN. Historiskt har det också använts i skadedjur eller insekt gifter, men har nyligen ersatts med material mindre giftiga för människor. Förenta staterna är en av de ledande producenterna av cyanväte för industriella ändamål, men det är också användas vid genomförandet av dödsstraff genom injektion i Amerika.

Cyanväte är mycket giftigt för däggdjur och höga halter kan döda en människa inom några minuter. Den utgör en viktig del av Zyklon B, ett Märkesprodukter gas som användes av nazisterna under andra världskriget för att döda fångar i koncentrationslägren i Auschwitz och Majdanek. Ursprungligen utvecklades som ett bekämpningsmedel som en tysk Judisk heter Fritz Haber, Zyklon B användes i gaskamrarna i koncentrationslägren, vilket resulterar i död otaliga fångar. med de begränsningar av den globala konventionen om kemiska vapen, cyanväte betraktas som en lista 3 ämne, vilket betyder att den har en storskalig användning för industriella ändamål. Varje land som producerar mer än ett visst belopp av materialet måste förklara det och är föremål för inspektion. Det finns också förordningar styr exportera materialet till andra nationer.

Det händer att höga koncentrationer av cyanväte förekommer naturligt i vissa växter, särskilt i anläggningar med anknytning till Sorghums. Små mängder av substansen finns i frukter med gropar, såsom körsbär och plommon, även om detta belopp är i allmänhet inte tillräckligt för att skada en människa. Födosök eller betande djur är mottagliga för cyanväte förgiftning om de äter växter med hög koncentration. Förgiftning begränsar syreupptagning och orsakar kvävning, så behandlingen är svår och omedelbart måste utföras av en veterinär. Om du har ett djur du tycker är sjuk eller har dött av denna sort av förgiftning, erhålla prover av alla slags material djuret har ätit och har det analyseras av ett kemiskt labb.