Vad är Ununpentium?

Ununpentium är ett radioaktivt grundämne som klassificeras bland transactinides på periodiska systemet. Detta element är bland de tyngsta element som människan känner till, de transactinides kallas ibland "super heavy element" i en hänvisning till deras höga atomnummer nummer. Eftersom detta element är så instabil, är det inte lätt hittas i naturen, det måste vara syntetiseras i ett laboratorium. Som ni kanske förstår, är processen deltar i syntes detta element extremt komplicerade och ganska dyr, vilket gör kommersiell användning för detta element osannolikt. är exakta kemiska egenskaper i denna del, ibland kallade EKA-vismut, inte känt. Liksom andra transactinides, är det mycket instabil, och finns till för bara några sekunder åt gången innan murkna i form av mer stabila element. Forskarna hoppas att syntetisera Ununpentium isotoper i den så kallade "ö av stabilitet," med ett antal protoner och neutroner som gör att dessa isotoper bli mer stabil, vilket kan skapa isotoper som räcker tillräckligt länge för mer omfattande forskning och försöksverksamhet. har detta element tillfälligt kallats "Ununpentium" av International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC). Elementets tillfälligt namn är vad som kallas ett systematiskt inslag namn, vilket innebär att det följer ett system som inrättades genom IUPAC att standardisera tillfälligt namn för element för enkelhet. Det systematiska inslaget namngivning systemet utnyttjar atomär antal faktorer att namnge dem, Ununpentium är element 115 och ununpent betyder "en en fem" i en blandning av latin och grekiska. När IUPAC avgör vilken lab förtjänar beröm för upptäckten av detta inslag kommer labbet få äran att föreslå en permanent namn. För nu är det kallas Uup på det periodiska systemet.

Upptäckten av detta element tillkännagavs 2004 av en gemensam grupp av amerikanska och ryska forskare vid Lawrence Livermore National Lab och Dubna i Ryssland. Ununpentium var syntetiskt genom att bombardera ett americium isotop med kalcium, som producerar ett fåtal atomer av en kortlivad isotopen som överlevt länge nog för forskarna att bekräfta sin närvaro. Ytterligare experiment som bekräftar förekomsten av Ununpentium har framgångsrikt genomförts av båda labb.

Forskning om super tunga grundämnen kan vara väldigt frustrerande, men också mycket givande. Svårigheterna med att deras produktion är en stor drivkraft för vissa forskare, som njuter av utmaningen att arbeta i framkanten av det periodiska systemet.