Vad är Strålningsbiologi?

Strålningsbiologi är en gren av biofysik som är inriktad på att studera effekterna av strålning på levande celler. Medan många människor tänker på radioaktiv strålning när de hör ordet "strålning", detta är inte helt korrekt, eftersom strålningen är helt enkelt energi som avges från något, till exempel värme, som utstrålar från en kamin i de kalla vintermånaderna. Radiobiologists studie säkerligen radioaktiv strålning, men även titta på strålning över hela det elektromagnetiska spektrumet, inklusive synligt ljus. Det finns ett antal frågor av studier i radiobiologi. Vissa forskare är intresserade av skadlig joniserande strålning, titta på hur det påverkar levande levande celler, och där doser blir farlig. Andra är intresserade av hur synligt ljus växelverkar med celler, vilket märks till exempel i växtceller som använder ljus i fotosyntesen, och forskare är också intresserade av icke-joniserande strålning som de radiovågor som passerar genom kroppen just nu.

Arbetet på detta område innebär oftast en avancerad nivå, eftersom forskare måste vara kunniga om biologi och fysik för att utföra radiobiologi forskning. De kan också tillämpa sin forskning på ett antal olika sätt. Vissa forskare är intresserade av medicinska tillämpningar av radiobiologi, utveckla terapeutiska användningsområden för strålning som kan omfatta utveckling av kirurgisk laser, medicinsk bildbehandling utrustning och användning av radioaktiva isotoper vid behandling av cancer, där den skadliga egenskaper joniserande strålning utnyttjas för gott. finns andra forskare som är intresserade av naturliga strålkällor som finns på jorden och hur levande organismer har anpassat sig för att använda eller undvika olika strålningskällor. Forskningen kan också innefatta studier av kärntekniska olyckor och de skador de orsakar på levande organismer, liksom forskning för att fastställa utnyttjandegrader av olika typer av levande celler. Radiobiologi deltar också i utvecklingen av strålskärmning teknik som är avsedd att skydda levande celler, t. ex. bly förklädena bärs av röntgen tekniker.

Detta fält är väldigt olika och det finns en hel del intressant material att studera. Ett antal universitet erbjuder radiobiologi grader till sina elever, med olika fokusområden. Studenter som är intresserade av detta område kanske vill spendera lite tid på olika program för att få en uppfattning om vilken typ av forskning de gör. Många skolor är glada att kunna erbjuda turer till studenter i alla åldrar som är intresserade av radiobiologi.