Vad är Soft Science?

Begreppet "mjuka vetenskap" används ibland för att hänvisa till filialer vetenskapliga frågeställningar som förlitar sig mer på antaganden och kvalitativ analys än strikt följer den vetenskapliga metoden. "Soft vetenskap" används ofta som en nedsättande, särskiljer det från "hård vetenskap", vilket innebär att endast hård vetenskap är verklig vetenskap. Ett antal områden kunde anses mjuk vetenskap, bland annat samhällsvetenskap, psykologi och antropologi, men i själva verket dessa områden utgör en blandning av hårda och mjuka vetenskap. I hård vetenskap, är i fokus experiment. Forskare göra experiment som kan kontrolleras noggrant och reproduceras, och de använder dessa experiment för att testa en hypotes, insamling av data som kan analyseras i en mängd olika sätt att samla information om resultatet av experimentet. Hård vetenskap bygger på direkta observationer, och stolt över att vara så balanserad och objektiv som möjligt. Målet är att få fram fakta över allt annat.

Soft vetenskap eller inte gäller experiment, beroende på ämne, och experiment kan vara svårare att kontrollera eller reproducera. Psykologiska studier, till exempel, har ett antal variabler som inte kan kontrolleras, vilket gör det svårt att analysera data från sådana experiment, eller att fråga andra forskare att upprepa experimentet. Denna gren av vetenskaperna använder hypoteser och en mer öppen diskussion, snarare än att hålla sig till klart definierade gränser, fakta och frågor och hypoteser i mjuka vetenskapen kan unprovable med experiment och annan forskning.

Psykologi används ofta som ett exempel på miljövänligt vetenskap. Vissa grenar av psykologi förvisso brukar i mjuka riktning, eftersom denna vetenskap innebär utforskandet av det mänskliga sinnet, medvetandet och andra hal ämnen. Dock har psykologer lyckades också stadium mycket lyckat experiment för att pröva hypoteser, och dessa försök har varit klart reproducerbart, visar alla drag av hård vetenskap.

En del människor tyder på att gränsen mellan mjuka och hårda vetenskapen är mycket långsökt, och att skillnaderna mellan de två kan vara överdriven. Vissa forskare delar denna åsikt, utan föredrar att skilja mellan god och dålig vetenskap snarare än hård och mjuk vetenskap, och påpekade att många av de påstådda "hårda vetenskaperna", som fysik, beroende på stora språng i logik och förmodan, särskilt på de högre nivåerna. Hade Einstein varit begränsad av gränserna för hård vetenskap, till exempel, skulle han aldrig ha kommit fram till detta relativitetsteorin, eftersom teorin inneburit en hel del antaganden och de vetenskapliga språng i tro när han först kom upp med den.