Vad är Rutherfordium?

Rutherfordium är ett grundämne som endast kan tillverkas syntetiskt. Lite är känt om denna aspekt, eftersom det har bara produceras i små mängder och det är svårt att studera. Som ett resultat av dess sällsynthet, inget kommersiellt bruk har utvecklats för Rutherfordium, och de flesta människor är osannolikt att de skulle stöta på denna aspekt. Detta är förmodligen lika bra för vanliga individer, som Rutherfordium är radioaktivt. Detta element kan tillverkas syntetiskt genom att bestråla plutonium. Forskarna har också lyckats med att skapa olika isotoper av Rutherfordium av bombarderar och bestråla diverse andra faktorer. Rutherfordium har en mycket kort halveringstid, liksom dess isotoper, gör studie av grundämnet svårt, dess kemiska egenskaper antas vara liknar hafnium, en beståndsdel. På det periodiska systemet , Rutherfordium identifieras med symbolen Rf, och den har ett atomnummer 104, placera den utanför aktinider element. Rutherfordium och andra tyngre ämnen kallas transactinide element. Forskarna antar att detta element är metall i naturen, och de har gjort andra gissningar om dess kemiska struktur och utseende, men ingen av dessa antaganden har bekräftats.

Kredit för upptäckten av detta inslag är faktiskt omtvistad. Forskare vid ett laboratorium i Ryssland leds av G. N. Flerov publicerade upptäckten av grundämnet i 1964, att föreslå "kurchatovium" som ett namn för att hedra en berömd rysk vetenskapsman. 1969, forskare vid University of California, Berkeley kunde inte replikera arbetet för ryssarna, men de gjorde upptäcka några ytterligare isotoper av element 104, föreslå "Rutherfordium" som ett namn för att hedra Ernest Rutherford, en 1908 Nobelpristagare från Nya Zeeland.

Kampen om äran för upptäckten av grundämnet fortsatte in i 1990-talet, då det beslutades att båda labb borde få erkännande, och namnet "Dubnium" gavs element 105 hedra de ryska laboratorium. Vill lägga till förvirring, en del forskare kallar Rutherfordium EKA-hafnium.

är denna faktor och dess isotoper används i vetenskaplig forskning. Forskningslaboratorier arbeta med transactinide element i hopp om att lära sig mer om dem, och förhoppningsvis finna användbara potentiella användningsområden för dem. Radioaktiviteten i Rutherfordium kan göra det utmanande att arbeta med, och den korta halveringstiden för detta element kan vara frustrerande också.