Vad är Röntgenium?

Röntgenium är ett metalliskt grundämne som klassificeras bland transactinides på periodiska systemet. Detta element är en av de tyngsta kända för människan, med atomnummer 111, det var en gång känt som unununium, en systematisk namn som är relaterade till dess atomnummer. Liksom andra transactinide delar, sker Röntgenium inte naturligt, och det måste syntetiseras i en linjär accelerator, använda en dyr och tidskrävande process. Inga kommersiella användningar har utvecklats för detta element.

Kredit för upptäckten av Röntgenium ges till Peter Armbruster och Gottfried Münzenber, forskare i Darmstadt, Tyskland. Männen framställs elementet artificiellt år 1994 av kolliderande nickel och vismut i en linjär accelerator. Endast en handfull av atomer har tillverkats, och de var extremt kortlivad, men de uthärdade tillräckligt länge för att bekräfta upptäckten av 111-element, som klassificeras också bland övergångsmetaller. Den kemiska egenskaper Röntgenium är inte helt kända, eftersom elementet existerar endast under en kort tid, vilket gör det svårt att genomföra observationer och experiment. Liksom andra transactinides är Röntgenium extremt instabil och det är också radioaktiv. Dess metalliska karaktär är egentligen bara antas, forskare tror också att det förmodligen har en orange till gul rösterna. Som en allmän regel, isotoper av Röntgenium lever bara några sekunder. Namnet "Röntgenium" godkändes för denna del under 2004. Det hedrar Welhelm Conrad R? Ntgen, en vetenskaplig forskare som är mest känd för sin upptäckt av x-ray. Med tanke på det enorma bidrag till vetenskapen att X-ray representerar den tyska upptäckarna av element 111 antagligen ville säkerställa att namnet på dess upptäckare levde på. Du kan också se hans namn angliserades som "Röntgen" stavningen som antogs för namnet på elementet, som är förkortningen Rg på det periodiska systemet.

Liksom andra syntetiskt framställda delar, kan Röntgenium ha några överraskningar att ge. Forskare fortsätter att producera och studera ämnet i hopp att de kan hitta stabila isotoper med längre liv, och kanske en användning för den delen kan en dag kunna utvecklas.