Vad är Metabolomics?

metabolomics en ny gren i analytisk biokemi som är kopplade till ämnesomsättning-om processen att omvandla mat energi till mekanisk energi eller värme. Den biprodukter av ämnesomsättningen, så kallade metaboliter, produceras i biologiska prover, såsom urin, saliv och blod. Metabolomik hänvisar till studier av dessa metabolit profiler som tillverkas i biologiska prover. När det gäller växtbiologi, är specifika vävnadsprover används för metaboliten profilering. Metabolomik växte tillsammans med genomik och proteomik från mitten av 1990-talet som ett resultat av Human Genome Project, ett projekt som syftar till att kartlägga den mänskliga genen systemet.

cellsaktivitet processer såsom cell signaling, energiöverföring och cell-ska-cell kommunikation kontrolleras av metaboliter. Den metabolome är en samling av alla metaboliter i en cell vid en viss tidpunkt. Människor har många olika typer av celler med olika metabolom, men metabolomik handlar om studier av metaboliter med låg molekylvikt vikt såsom lipider, socker och aminosyror. Dessa kallas även små molekyler. Genetiska sjukdomar, sjukdomar eller miljömässiga skador kan förklaras genom att studera förändringar i metabolome. Därför studie av metaboliter, dvs metabolomik, kan hjälpa till att diagnostisera sjukdomar eller studera effekterna av en förgiftning ämne. Det finns två kompletterande tillvägagångssätt som används för metabolomic utredningar: metabolic profilering och metabolisk fingeravtryck. I metabolisk profil, är kvantitativa analysmetoder som används för att mäta metaboliter av en särskild klass. I metabolisk fingeravtryck, är fingeravtryck jämförs för att avgöra om metaboliter har ändrats på grund av sjukdom eller exponering för toxiner. För att göra denna typ av jämförelse kan kromatogram och statistiska metoder användas. Det är en semi-kvantitativ metod som faktiskt kan tillämpas på ett stort antal metaboliter. Metabolomik kan studeras genom en kombination av metaboliska profiler och fingeravtryck.

Forskarna räknar med att metabolomik kan hjälpa sjukvården på många sätt. Det bör kunna tillverka säkrare läkemedel och bättre identifiera grupper av personer som kan dra nytta av ett läkemedel. Metabolomik kan också hjälpa till att diagnostisera sjukdomar och följa upp olika hälso behandlingar. Integrerat med proteomik och genomik, är metabolomik används, till exempel för att ta reda på varför vissa människor är mer mottagliga för leverskada från vissa droger. Fältet förväntas spela en viktig roll i systembiologi på lång sikt och på kort sikt, förväntas ge biomarkörer för att studera sjukdomen och toxin exponering.