Vad är Hypervelocity?

Termen "hypervelocity" används för att beskriva en mycket hög hastighet, brukar definieras som en kurs som överstiger 6. 700 miles per timme (3000 meter per sekund). Som man kan föreställa sig, det tar en mycket stor mängd energi för att nå hypervelocity, och detta begrepp främst kommer upp inom astrofysik. Här på jorden kan hypervelocity uppnås i ett laboratorium under mycket noggrant kontrollerade förhållanden, och några fysiker göra just det att studera egenskaper hos objekt på hypervelocity.

För personer som är intresserade i rymden, är hypervelocity ett ämne av stort intresse, med några verkliga konsekvenser. Objekt i rymden kan nå hypervelocity, och när de gör intressanta saker brukar hända. En fråga som uppstår är att när ett föremål på hypervelocity krockar med något, tenderar att förånga och det kan förgasas vad det träffar, liksom. Dessutom fasta ämnen såsom metaller kan uppföra sig konstigt på hypervelocity, agerar mer som vätskor. En miljö i vilken förflyttning av objekt på mycket hög hastighet studeras omfattar studier av effekterna webbplatser som kratrar skapad av meteorer . En mycket liten meteor kan ta ut en otrolig mängd skador, vilket är ett bekymmer, eftersom meteorer göra ibland träffa jorden. Hypervelocity har också konsekvenser för rymdfärder, rymdskepp som skulle kunna äventyras om de träffas av föremål som rör sig med hög hastighet. Dessa kollisioner kan medföra betydande skada på eller förstörelse av en rymdfarkost. P

kontrollerade experiment i laboratorier används för att undersöka egenskaper hos olika ämnen vid hög hastighet, och se vad som händer vid kollisioner i synnerhet. Dessa experiment kräver speciella förberedelser, anläggningar och förfaranden för att kunna utföras säkert. NASA är ett exempel på en organisation som har lokaler där sådana studier kan göras.

Fysiker har också noterat en typ av stjärna som kallas hypervelocity stjärna, som rör sig mycket snabbare än det borde. Forskare hypotes om att dessa stjärnor kan finnas på 1980-talet, vilket tyder på att de skulle kunna skapas genom samverkan mellan en dubbelstjärna system med ett svart hål. Om en stjärna drogs in i det svarta hålet, kunde den fungera som en slangbella, kasta den ihopkopplade stjärna ut i rymden med hög hastighet. Denna höga hastighet stjärnor är svåra att upptäcka, och när de är, forskare är vanligtvis intresserade av att lära mer om deras ursprung. I vissa fall, orsakerna till att påskynda en viss stjärna rörelse har inte identifierats.