Vad är Heavy Water?

Tungt vatten är en gemensam term för vatten som innehåller deuterium isotop av väte, 2H2O eller D2O. Tungt vatten kan hänvisa till en mängd vatten som innehåller något belopp av deuterium, men ofta hänvisar till vatten som har berikats innehålla i eller nära 100%.

deuterium i tungt vatten är ungefär samma som normal väte, som också är känd som protium, förutom att det innehåller en extra neutron. Så en deuterium atom innehåller en neutron och en proton och en elektron. Den extra neutron lägger till en liten mängd i vikt, ca 10% av den totala vikten, till atomen, vilket gör den tung. är Tungt vatten mest känd för sin roll i regleringen av processer av kärnreaktorer som inte använder anrikat uran. Som kärnreaktorer bedriva kärnklyvning, släppa de neutroner. Dessa neutroner gå oerhört snabbt. För att få en mer kontrollerad kedjereaktion med icke inredda uran neutroner måste bromsas. Så för att göra det, är en regulator av något slag används. Beryllium, grafit, och vanligt vatten är alla används som lagstiftare, och alla har sina egna fördelar och begränsningar. Tungt vatten är en annan tillsynsmyndighet, med den extra neutronen gör det mer stabilt att reglera neutron som passerar genom den. I naturen förekommer deuterium gång för ungefär var 4000-7000 normal väteatomer. Detta innebär att ungefär en på tjugo miljoner vattenmolekyler är tunga vattenmolekyler. Tungt vatten är egentligen inte skapas, som sådan, men det är raffinerad. Vanligt vatten sugs ur stora samlingar, såsom Lake Ontario, platsen för ett av de största tungt vatten tillverkare, och den lilla mängd tungt vatten extraheras från den ljusare vatten. Tungt vatten är lagrade i olika nationer och företag, och eftersom det egentligen inte är förbrukat i dess användning som en nukleär regulator, dessa lager växa med tiden. Det finns en ännu tyngre isotop av väte, som kallas tritium , men det är inte används för tungt vatten i kärnreaktorer. Tritium är radioaktivt och mycket sällan förekommer i naturen, utan förekommer oftast som en biprodukt av nukleära händelser. Tungt vatten i sig, tack och lov, inte är radioaktivt, men det är mindre giftiga för människor. Även om tungt vatten är i stort sett detsamma som vanligt vatten, dess ökade tyngd påverkar hastigheten på vissa viktiga kemiska reaktioner, bland annat celldelning. Den nivå där tungt vatten blir giftig kan variera från cirka 10% till 50% av den totala vatten i kroppen, beroende på ett antal faktorer. I naturen, dock kommer dessa nivåer aldrig att uppnås, så tungt vatten förgiftning är inte en verklig oro.

På grund av dess centrala roll i regleringen klyvningsprocessen av bridreaktorer, som kan användas för att producera vapen plutonium, är tungt vatten en hårt reglerad substans. Det internationella samfundet håller ett vakande öga på nationer som producerar eller uppdra åt stora mängder tungt vatten, eftersom det kan vara ett tecken på att nationen är på väg mot att skapa kärnvapen.