Vad är Darmstadtium?

Darmstadtium är ett metalliskt grundämne som klassificeras bland transactinide delar på periodiska systemet, placerar landet bland de tyngsta kända element. Liksom andra transactinides är Darmstadtium radioaktivt och extremt instabil. Det är inte finns i naturen, på grund av sin extrema instabilitet, och i stället skapas syntetiskt i forskningslaboratorier. Med tanke på att endast ett fåtal atomer av detta element skapas i taget, ingen kommersiell användning för Darmstadtium har utvecklats.

Denna del är mycket kortvarig, typiskt ruttnande till mer varaktiga element inom några minuter. Detta gör Darmstadtium mycket svårt att studera, eftersom det är en utmaning att göra observationer av endast ett fåtal atomer av ett element som finns för en minut, högst. Darmstadtium tros vara kemiskt liknar platina, och det är ibland kallas eka-platina som följd. Den är märkt med symbolen Ds på periodiska systemet, och den har ett atomnummer 110. Förutom att vara känd som en transactinide element, Darmstadtium klassificeras också bland de transuraner. Transuraner är tunga grundämnen med atomnummer är högre än för uran. De har ett antal kemiska egenskaper som gör dem både intressant och utmanande att studera.

Denna faktor identifierades 1994 av en grupp forskare vid Gesellschaft für Schwerionenforschung, som ligger i Darmstadt, Tyskland. Teamet leddes av Peter Armbruster och Sigurd Hofmann, och de lyckades skapa element 110 från bombarderar en ledande isotop med ett nickel isotop. Efter offentliggörandet av sin upptäckt, var den faktor tillfälligt namn ununnilium av International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) tills laget föreslagna Darmstadtium "som ett namn på den nya delen, ära platsen för upptäckten, detta namn erkände 2003.

, liksom andra faktorer som endast kan observeras genom att skapas syntetiskt, är detta element som används endast i vetenskaplig forskning. Forskare skapar Darmstadtium atomer i labbet i hopp om att lära sig mer om elementet och kanske upptäckt mer stabila isotoper som kan användas för vidare studier. Forskningsbudgeten för att arbeta med tunga grundämnen som Darmstadtium tenderar att vara mycket hög, eftersom de berörda utrustningen är komplicerad och ganska dyr.