Vad är Astrogeology?

Astrogeology är som geovetenskaper, men för andra kroppar i vårt solsystem. Fältet är ibland kallas planetära geologi, exogeology eller xenogeology. Det finns betydligt mindre data som finns tillgängliga för det vetenskapliga studiet av andra planeter som finns på jorden, men det hindrar inte forskare från att försöka göra slutsatser om dem.

Fältet astrogeology har särskilda namn för att studera varje kropp i solsystemet: Heliology för att studera solen, hermeology för Mercury, cytherology för Venus, selenology for the Moon, areology för Mars, zenology för Jupiter, kronology för Saturnus, uranology för Uranus, poseidology för Neptunus och hedeology för Pluto. Astrogeology omfattar även studier av kometer och asteroider. Skapandet av det område som tillskrivs vanligen Eugene Shoemaker, en framstående astronom och geolog. Vissa astrogeology studier erhålla finansiering från US Geological Survey och rymdrelaterade grupper som NASA. Den Astrogeology Research Program grundades 1961 som en undergrupp av US Geological Survey, Eugene Shoemaker i egenskap av dess första chef. Varje kropp i solsystemet har vetenskapligt intressanta geologiska egenskaper som har upptäckts under årens lopp genom observationer med teleskop och uppgifter från rymdsonder. Till exempel har fickor av fryst is upptäckts på ständigt skuggade kratrar på extremt varma planeten Merkurius. Merkurius kärna genomgick en fas av snabb nedkylning miljarder år sedan, vilket gör att skorpan blir rynkig. Dessa rynkor kallas scarps. På grund av sin närhet till solen har Merkurius den största tidvatten utbuktningar, fysiska störningar orsakade av solen, av alla planeter i solsystemet.

Nittio procent av Venus yta är täckt av basaltiskt lava, ett testamente sina tunga vulkaniska förflutna. Planeten har två höglandet, liknande kontinenter, med berg högre än Mt. Everest.

Mars, en av de planeter som mest konsumerar allmänheten fantasi, får sin klart röd färg med det överflöd av järnoxid på dess yta. Olympus Mons, vid 27 km (16,8 miles) lång, det högsta kända berget i hela solsystemet. Mars är känt för att ha en gång fått vatten på sin yta, visar ett antal kanaler och stora frysta mössor isen.

I de tre punkterna ovan är bara en liten bit av summan av astrogeological kunskap våra forskare är medvetna om. Forskare fortsätter att upptäcka ytterligare geologiska särdrag på varje planet hela tiden, och fältet har mycket tillväxt framför sig, medan vi fortsätter att utforska astralkroppar omedelbart runt omkring oss. Astrogeology kan ses som den förälder vetenskapen om Geovetenskap.