Vad är insekternas ekologi?

insekternas ekologi är ett område som är inriktat på studier av samspelet mellan insekter och miljö. Även lekmän kan tycka om insekter främst i form av irriterande buggar som myggor som förstör en kväll grill, insekter är faktiskt väldigt viktigt att den naturliga miljön, och de spelar flera roller i miljön, från ängel till skurk. Flera ämnesområden är samlade i insekternas ekologi, inklusive entomologi, ekologi och mikrobiologi.

Insekter är en viktig del av cirkeln av livet i miljön. När djur och växter dör, flera viktiga insektsarter starta processen med att bryta ned det organiska materialet så att det kan brytas ned i ännu mindre bakterier och svampar. Insekter kan också fungera som pollinatörer, säkerställa överlevnaden av växtarter, och de kan spela en mer hotfull roll som bärare av sjukdomen. Insekter kan även hjälpa vid brottsutredningar.

Forskare som arbetar inom insekternas ekologi studera insektslivet och titta på den normala balansen av insekter i ett antal naturliga miljöer. Insect miljöpartister kan identifiera störningar i miljön genom att leta efter ovanliga egenskaper insekt populationer, till exempel ett mycket stort antal mygg, eller misstänksamt minskat antal bin. De studerar också komplexa sammanlänkade relationer mellan insekter och miljö, och de sätt på vilka insekter faktiskt bygga sin omgivning, alltifrån massiva termitstackar som kan forma ett landskap till evolutionära anpassningar i anläggningar som är avsedda att locka till sig pollinerare.

insekternas ekologi kan omfatta studier av insekters beteende, påverkan av mänsklig verksamhet på insektspopulationer och ekosystemet i stort, betydelsen av insekter i mänsklighetens historia, och vad som händer när insekter är frånvarande från en miljö. Insect miljöpartister är också intresserade av frågor som kontroll av farliga insekter, identifiera och studera insekter som bär sjukdomar och effekterna av införda främmande insektsarter på miljön.

En mycket fältarbete deltar i insekternas ekologi, och forskare som reser till områden av intresse att göra observationer och samla in prover. Forskarna arbetar också i labbet, studera insekter under kontrollerade förhållanden och ansvarar för proven. Insect miljöpartister kan fungera för myndigheter, miljöorganisationer och privata företag, utför olika uppgifter från lantmäteri insektspopulationer hotade ekosystem att hjälpa läkemedelsföretagen att utveckla läkemedel som är avsedda att döda parasiter på myggor innan de får en chans att komma in i människors kroppen.