Vad är Particle Theory?

Particle teori är ett otroligt brett trodde teori om ärendet, som håller i huvudsak är den delen består av små partiklar som ständigt är i rörelse. Partikel teori är domänen för partikelfysik, som också kallas högenergifysik, eftersom många av de mest fundamentala partiklar vanligtvis inte förekommer i naturen, men kan skapas genom att skapa extremt hög energi växelverkan mellan partiklar.

föregångaren till modern partikel teorin går tillbaka ända till antikens Grekland, när filosofer i 6: e århundradet f. Kr. fann att det fanns fundamentala partiklar av materia. I tusentals år efter detta, men partikel teori försvann genom större delen av världen, med olika andra teorier växer upp istället. I den 19: e århundradet, men gjorde det en comeback, med en forskare vid namn John Dalton föreslår en grundläggande, odelbar partikel som gjorde upp all materia. Han döpte denna partikel i atomen, från det grekiska ordet som betydde odelbar. I slutet av 19th century det hade blivit tydligt dock att atomen var nämligen inte, odelbar, och att det var ännu mindre partiklar som består atomen. Under den 20-talet, och i det 21-talet, delades dessa partiklar, och nya energirika partiklar upptäcktes. Upptäckten av dessa partiklar med att förbättra och utöka den typen av partikelfysik, och en stor del av det arbete som görs idag har att göra med att generera nya partiklar att följa. Detta görs genom att skapa en mycket hög energi interaktioner i partikelacceleratorer, där partiklar inleds på varandra vid otroligt höga hastigheter, huvudsakligen krasande isär i sina beståndsdelar bitar och släppa energirika partiklar som snabbt skingras.

Arbetsmodellen av spån teori just nu är känt som standardmodellen. Standardmodellen, men inte en sann Förena teori, kommer otroligt nära. Det tar upp tre av de fyra kända interaktioner: den elektromagnetiska, starka och svaga krafter. Det behandlar inte den gravitationskraften, vilket gör den ofullständig, men fortfarande tillåter en mycket omfattande förståelse av partiklar och universum som helhet. Modellen innehåller twenty-fyra grundläggande partiklar, som gör upp frågan, och bosoner mätare som förmedlar krafter. Det förutspår även en typ av boson de Higgs boson, som är den enda boson som ännu inte har följts, förväntas ha upptäckts av Large Hadron Collider.

På en grundläggande nivå, hjälper partikel teori kategorisera de tre staterna i fråga som vi ser på en daglig nivå. Partiklar sätts i relation till varandra, och hur mycket energi de har, vilket påverkar hur mycket de rör sig. I en stat där partiklarna är starkt attraherad av varandra, och hålls tätt samman i en stat där de vibrerar men är fortfarande relativt fast, fast existerar. När det finns en viss attraktion mellan partiklarna, och de hålls något tillsammans, med en relativt fri graden av rörlighet finns en vätska. Och när det finns lite attraktion mellan partiklarna, och de kan röra sig fritt, finns en gas.