Vad är Paleoichnology?

Paleoichnology är en gren av Paleontology som behandlar spåra fossil, märkningar på efterkälken genom de djur som de bar, krypa och gå igenom den naturliga miljön. Studien av paleoichnology kan avslöja intressant information om hur dessa djur levde, lägga väsentligt till den samlade kunskap om förhistoriska varelser. Ichnofossils, som de kallas, finns på många platser över hela världen, varierar i storlek från Mammoth fotspår till fossil borings förråda resor små organismer genom tjock lera.

Ichnologi är ett område inom biologin som fokuserar på spåra beteenden. Spår beteenden är saker som spår, borings, tunnlar, Burrows, fäller hår eller fjädrar, och även avföring. Forskare som studerar spåra beteenden använda den information de samlas för att lära sig mer om de varelser de studerar, vilket ibland gör slutsatser från spår de hittar. Det är kanske inte förvånande att denna del av biologin började användas av berörda paleontologer, leker en helt ny paleontologi disciplin.

Studier av paleoichnology kan vara mycket utmanande. Omständigheter måste vara perfekt för att spåra fossil som måste bevaras, och sådana fossil kan lätt skadas eller störas. Även om en paleoichnologist lyckas hitta spår fossiler, om det inte finns några fossil är associerad med dem, kan det vara svårt att avgöra vilken varelse skapade spår. Utan att veta vad skapade spåren, de är bara så bra. Spår kan också vara mycket svårt att skilja på fossila fynd, så att folk kan passera över dem av en slump i decennier tills någon tar en närmare titt. Genom att titta på ichnofossils kan forskarna göra slutledningar om hur varelser flyttas, vilket kan hjälpa dem att räkna ut hur djuren sattes samman och där deras stora muskelgrupper skulle ha varit. Paleoichnology kan också ge ledtrådar till beteende, visar forskare om djuren bodde i grupper, hur de undviker rovdjur, och hur de vallade eller spåras upp bytet. En forskare i paleoichnology kanske kan ge lite insikt i mjukvävnad strukturer, som fjädrar eller fjäll på fötterna som lämnat avtryck efter sig.

Många naturhistoriska museer har ichnofossils på displayen, eftersom besökare ofta njuta av märklig syn. Det är något ganska övertygande om att titta på spår kvar av djur som för länge sedan har försvunnit från jordens yta. Vissa forskare drar också nytta av att jämföra historiska djurspår och tracings till moderna spår, titta på alla de sätt på vilka djur har vuxit och förändrats.