Vad är Olympus Mons?

Olympus Mons, vilket Olympen på latin, är den största kända berg och vulkanen i solsystemet. Ligger på Mars, är Olympus Mons 27 km (15. 5 mi) lång, mer än tre gånger höjden på Mount Everest. Olympus Mons är en sköld vulkan, som är en stor vulkan med grunt-sluttande sidor bildas genom vulkanen lava med låg viskositet. Eftersom Mars har inga aktiva plattektonik, hotspot Olympus Mons som används för att bryta ut kontinuerligt på samma plats, sakta bygga upp en större och större berg tills det blev den längsta och bredaste i solsystemet. Att vara en sköld vulkan, är Olympus Mons mycket bredare än den är hög. Berget är 550 km (342 mi) i bredd, krönt av en caldera komplex som är 85 km (53 mi) lång, 60 km (37 mi) bred och upp till 3 km (1. 8 mi) tall. På toppen av Olympus Mons, luftens densitet är endast 5-8% av det som på ytan, i kontrast till toppen av Mount Everest upplever cirka 32% av luftens densitet som finns på jordytan. Eftersom Mars atmosfäriska täthet är endast cirka 1% av jordens att börja med, är luften på toppen av Olympus Mons bara. 05% av jordens s, en veritabel vakuum. Eftersom Mars är mindre allvarlig än jorden, har också en högre stämning, sätta toppen av Olympus Mons väl i Mars atmosfär.

Om Olympus Mons var på jorden, en person som står på sitt toppmöte kunde se 400 miles till horisonten, jämfört med bara 3 miles till observatörer vid havsytans nivå. 27 km är ungefär en fjärdedel av vägen till den internationellt accepterade definitionen av utrymme, 100 km ovanför jordens yta. Olympus Mons kan betraktas som liknandes Mauna Kea i Hawaii, båda extremt stora sköldvulkaner av nivån på deras egen planet. Faktum är Mauna Kea ännu högre än Mount Everest, mätt från där den börjar på havsbotten.

Det är ytterst osannolikt något berg större än Olympus Mons kommer att upptäckas på den steniga planeter i solsystemet. Upptäckten av sådana strukturer på stenig kärnor gasjättar är också föga troligt, eftersom den större massan av dessa planeter skulle ha en tendens att göra dem mer sfäriska och därmed mindre berg. Däremot kommer vi aldrig veta säkert förrän vi kontrollerar. Fram till dess kommer Olympus Mons behålla titeln mäktigaste berg i solsystemet.