Vad är Oceanografi?

Oceanografi, även kallad Oceanology eller marin vetenskap, är en enorm vetenskap betraktas som en gren av geovetenskaper. Oceanografi är en tvärvetenskap som använder insikter från biologi, kemi, geologi, meteorologi och fysik för att analysera havsströmmar, marina ekosystem, stormar hav, vågor, hav tektonik plåt, och funktioner på havsbotten, även exotiska biomes såsom kyla sipprar och hydrotermiska skorstenar. Modern oceanografi började på 1760-talet med vetenskap-minded upptäcktsresandena såsom brittisk James Cook och de franska Antoine de Bougainville, som ingår oceanografiska observationer i rapporter om sina resor.

Oceanografi är indelat i fyra allmänna kategorier: biologisk oceanografi (marina oceanografi), samverkar studiet av marina organismer och deras interaktioner, kemiska oceanografi (marin kemi), som studerar kemi av haven, både förr och nu, och hur den med atmosfären och kolets kretslopp, geologisk oceanografi (maringeologi), som studerar gelological makeup på havsbotten, bland annat rörelse och samspel mellan olika Oceanic tektoniska plattorna, och fysisk oceanografi (marin fysik), studera fysiken i världshaven, inklusive de komplexa sätt som ljus, ljud och radiovågor korsa havet. Oceanografi är också starkt används i Ocean Engineering, kommersiell eller vetenskaplig ventures som gäller byggande av oljeplattformar, fartyg, hamnar, och kanske i framtiden, flytande städer.

Många av de första viktiga upptäckter i oceanografi inträffat i mitten-19th century. Första loda (prospektering med reflekterande ljudvågor) av Deep Ocean gjordes av Sir James Clark Ross. Charles Darwin, känd för att komma på evolutionsteorin, publicerade några av de första tidningarna om korallrev och atoller på 1830-talet. Kontinentalsocklarna, offs kraftigt, vanligtvis uppstår 80 km (50 mi) offshore världen, upptäcktes 1850. Förekomsten av kontinentalsockeln användes så småningom att stödja teorier om kontinentaldrift.

Några av de mest innovativa oceanografisk arbete sedan andra världskriget har genomförts av oceangående undervattensbåtar, som den berömda Alvin , som har i drift sedan 1964. Genom att använda dessa undervattensbåtar har oceanografer utforskade vraket av den Titanic , upptäckte havsbottnen biomes helt oberoende av solens ljus, och nådde den lägsta punkten på jordens yta, det Challengerdjupet i Marianas Trench i västra Stilla havet.