Vad är Nutrigenomics?

Ordet nutrigenomics är en kombination av kost och genomik. Sammantaget utgör dessa ord beskriver ett område som handlar om sambandet mellan kost och genuttryck. Nutrigenomic forskning undersöker frågor som hur maten påverkar genuttryck och hur gener påverkar hur människor absorberar och metabolism av olika näringsämnen.

Nutrigenomics är ett ord som tillverkats av två andra ord, och faktum är att området i sig är en kombination av flera andra. Dessa inkluderar kost, genetik, genomik, proteomik, och metabolomik. Nutrition handlar om hur kroppen använder olika typer av livsmedel och näringsämnen, och sambandet mellan mat och hälsa. Genomik är studiet av hela arvsmassan hos en organism, inklusive alla dess gener och hur de regleras och uttrycks. Proteomics är en liknande vetenskap som handlar om proteiner snarare än genetiskt material. Genetik studier gener på individnivå, snarare än att studera hela arvsmassa. Metabolomik är studiet av metabolismen av enskilda celler, inklusive dess metaboliska processer, produkter och biprodukter.

Alla dessa olika discipliner är viktiga för att förstå komplexa vetenskap nutrigenomics. Till exempel vilka näringsämnen ges till cellerna påverkar cellulära metabolismen och kan också påverka genuttryck. Dessutom, hur celler metaboliserar näringsämnen kan också påverka genuttryck. Alla dessa faktorer är viktiga för att på individnivå, genetisk variation starkt influenser näringsbehov, metabolism, och praktiskt taget alla biologiska processer. Det finns flera viktiga fakta som vägleder studien av nutrigenomics. Första är kost som en viktig riskfaktor för vissa typer av sjukdomar. Andra att kost näringsämnen och kemikalier kan påverka genuttryck antingen direkt eller indirekt. Det tredje, att vissa gener involverade i utvecklingen av kroniska sjukdomar får regleras i kostvanor. För det fjärde kan den genetiska variationen mellan individer påverkar hur hälsa och sjukdomsrisk påverkas av kost. Tillsammans, alla dessa faktorer starkt tyder på att anpassa näring för enskilda personer kan vara mycket användbara i förebyggande och behandling av kroniska sjukdomar.

Nutrigenomics har stora möjligheter att dra medicinska vetenskapen i framtiden. Detta snabbt växande område som kan hjälpa avslöja viktiga detaljer om sambandet mellan mat och vissa typer av cancer, typ två diabetes eller hjärt-kärlsjukdomar, till exempel. Förekomsten och utvecklingen av alla dessa sjukdomar påverkas av kost, men det finns en stor mängd genetisk variation i hur enskilda människor drabbas.