Vad är Methylparaben?

Methylparaben är medlem i Paraben familj, en grupp av föreningar som innehar antibakteriella och svampdödande egenskaper. Dessa läkemedel är estrar av para-hydroxibensoesyra, vilket är varför de kollektivt är kallade parabener . Men i motsats till sina kusiner, etylparaben, butylparaben och propylparaben, metylparaben får sitt specifika namn på grund av att dess kemiska struktur innehåller metyl alkyl gruppen.

På grund av dess antimikrobiella egenskaper, metylparaben används stor utsträckning som en vattenlöslig konserveringsmedel i många livsmedel, drycker, läkemedel och produkter för personlig vård. Även metylparaben oftast syntetiseras i ett laboratorium för detta ändamål, är det i grunden identisk molekylär struktur till samma förening som förekommer i naturen. De flesta växter syntetiseras para-hydroxibenzoesyra i parabener som en försvarsmekanism för att hindra angrepp från bakterier och svampar. De som är kända för att producera metylparaben specifikt omfatta vintergröna, birthwort och blåbär.

Förespråkarna av ekologiska och naturliga livsmedel och kosmetika har uttryckt oro över användningen av parabener i konsumentprodukter i flera år, men det finns lite bevis att motivera den. Även om det är sant att metylparaben är lätt absorberas genom huden samt i tarmkanalen, det omvandlas tillbaka till para-hydroxibensoesyra och snabbt utsöndras via urinen. I själva verket det enda negativa biverkningar som har dokumenterats är kontakteksem och känslighet i huden, som båda förekom med sällsynt frekvens och endast en reaktion på mycket höga halter av testmaterialet. Det finns heller ingen bevisning till stöd för ihållande tron att metylparaben är cancerframkallande och östrogen. Flertal studier som avser människor har genomgående visat att para-hydroxibenzoesyra är giftfri. Dessutom har ett stort antal växter och frukter innehåller komponenter som uppvisar mycket mer östrogen aktivitet än metylparaben, inklusive klöver, äpple, kål, potatis, morot, vete, och många andra. När det gäller miljö-effekt är metylparaben helt och lätt biologiskt nedbrytbart. Som väntat är det degraderas till para-hydroxibenzoesyra av exponering för vatten, solljus och mikroskopiska organismer i jorden. Dessutom hjälper nedbrytningen av metylparaben faktiskt att ta bort giftiga fenoler från den omgivande miljön. Detta är möjligt eftersom bakterier som tillhör Enterobacteriaceae familj foder bort av kol molekyler i metylparaben, vilket ger fenol som en biprodukt. Annan stam av bakterier som kallas Pseudomonas förbruka överblivna fenol för energi genom att bryta ämnet ned till ofarliga kolföreningar.

En del av syntetiska alternativ till att använda metylparaben som konserveringsmedel inte delar samma positiva egenskaper anges här. Till exempel, liksom metylparaben har timerosal använts i vacciner. Men det senare har visat sig vara ett nervgift och ackumuleras i fettvävnaden hos marina livet. Dessutom har ett samband gjorts mellan timerosal och autism hos barn. Förutom en liten potential för känslighet i huden för att utveckla, inga skadliga effekter har visats från att använda metylparaben att bevara vaccin eller andra läkemedel injektion.