Vad är Kuiperbältet?

Kuiperbältet är ett område av solsystemet förbi Neptunus bana. Det sträcker sig från omkring 30 astronomiska enheter (AU), eller 30 gånger avståndet mellan jorden från solen, till cirka 50 AU. Kuiperbältet är hem för hundratals omloppsbana Kuiperbältet objekt, eller KBOs, den mest kända av dessa är dvärg planeten Pluto. Charon, som antingen är en måne till Pluto eller hälften av en dubbel planet formation, är också en KBO. Neptunus måne, Triton, tros vara en före detta Kuiperbältet som blev instängda i jordens omloppsbana.

Astronomer Frederick C. Leonard och Kenneth E. Edgeworth var bland de första att hypotes förekomsten av vad som skulle bli känt som Kuiperbältet, 1930 och 1943 respektive. Det var Gerard Kuiper, dock som populariserade teorin. 1951, Kuiper föreslog att kort period kometer, de som kretsar kring solen i under 200 år, har sitt ursprung i Kuiperbältet regionen. Regionen fick sitt nuvarande namn 1992, när den första KPO efter Pluto upptäcktes.

Kuiperbältet objekt är olika i storlek och utseende. De flesta tros bestå av sten och is i varierande proportioner. Pluto är den största med en diameter på 2320 km. Kuiperbältet objekt indelas i två stora grupper: klassisk KBOs eller cubewanos , och klangfulla KBOs. Klassisk KBOs har en bana som saknar samband med och påverkas inte av bana planeten Neptunus, medan resonanta KBOs har banor som resonans med Neptunus. Den stora majoriteten av KBOs, ungefär tre fjärdedelar av de hittills upptäckt är av den klassiska sorten.

Resonant KBOs sysselsätta band specifika resonanser, t. ex. en 2:3 resonans-det vill säga KBO banor två gånger per tre av Neptunus omloppsbanor-cirka 39,4 AU och en 1:2 resonans på cirka 47,7 AU. Flesta klassiska KBOs besätta ytan mellan dessa två resonans. 2:3 resonant KBOs kallas plutinos efter den mest kända av dessa objekt, Pluto. 1:2 resonant KBOs kallas twotinos . Det finns också KBOs med resonanser andra än de två ovan diskuterade.