Vad är Geokemi?

Geokemi är studiet av kemiska sammansättning på jorden, liksom de andra planeterna. De som är intresserade av att studera det ofta fokus på de kemiska reaktioner och processer som visar dem hur olika jordar och stenar skapas. De undersöker även hur de kemiska komponenter som rör sig genom jorden interagerar med atmosfären och hydrosfären.

Även geokemi är ett stort utbildningsområde, finns det flera primära undergrupper: isotop geokemi, biogeokemi, organiska geokemi och Miljögeokemi. Isotop geokemi är studiet av elementen och isotoper av dessa delar på ytan och i jorden. Biogeokemi fokuserar på hur livet påverkar de kemiska beståndsdelarna i jorden. Organic geochemists studera hur komponenter som kom från levande materia påverkar jorden. Slutligen, miljö geochemists fokusera på hur mineralprospektering, miljöfrågor och hydrologiska utforskning påverkar jorden. p

Många aspekter av geokemi är utformade för att skydda människor. Exempelvis grundvatten geochemists studera grundvattnets kvalitet genom provtagning och analys. Grundvatten kan innehålla toxiner som påverkar människors hälsa och miljön. Mänsklig verksamhet och miljö utnyttjande av marken kan leda till dålig grundvattnets kvalitet. Grundvattnets kvalitet påverkar direkt kvaliteten på dricksvattnet i ett visst område-om grundvatten är av dålig kvalitet, dricksvatten kommer att vara av dålig kvalitet, liksom.

Geochemists förstå att det finns ett överflöd av information djupt i vätskor, mineralfyndigheter, och gaser finns inom och på jorden. De måste då ta denna information och tillämpa den vetenskapliga och industriella behov. Till exempel är oljebolag intresserade av kemiska sammansättning av stenar, så de vet var oljan finns. Forskare kan studera jordens komponenter för att utveckla teorier om hur och varför jorden förändras. Dessutom kan miljöledning företag rådgöra med en geochemist att hjälpa dem att avgöra det bästa sättet att göra sig av farliga eller giftiga ämnen. Det finns olika vetenskapliga tidskrifter som intresserade privatpersoner kan läsa för att lära sig mer. Exempelvis Geochemistry International gör det möjligt för läsaren att förstå djupare begrepp, såsom de som finns i biogeokemi och kemi för miljön, såsom de tillämpas i hela Europa och Asien. Dessa källor ger lärarna en möjlighet att lära mer och att lära andra vad de har lärt

Att bli geochemist är inte en snabb process. Med klasser geovetenskap på universitetet, går vidare till en magisterexamen program, och sedan fortsätta med att ta en doktorsexamen är alla möjliga vid universitet och högskolor över hela världen. Ett brett spektrum av kunskaper i matematik, toxikologi, fysik, markkemi, hydrologi och ekologi är ofta föreslås, men det finns ingen väg. Beroende på arbetsgivaren och den anställdes av arbetsplatspraktik, vissa klasser är mer värdefulla än andra.