Vad är Epsilon Eridani?

Epsilon Eridani är en Sol-liknande stjärnor, som ligger ungefär 10,5 ljusår från jorden. Epsilon Eridani är något mindre än solen, med ungefär en fjärdedel av solens luminositet. En stor skiva av gas och stoft omger fortfarande stjärnan och Epsilon Eridani tros vara ganska unga, till cirka åtta hundra miljoner år gammal. En planet har redan bekräftats som kretsar runt stjärnan, på ett avstånd av omkring tre AU; på tio ljusår bort, är det närmast bekräftade exoplanet. Klumpar av gas och stoft i stjärnans skiva föreslå en andra planet, mycket längre ut. Många forskare tror att jorden-liknande, kan jordlika planeter som kretsar runt vara Epsilon Eridani, och stjärnan är en av de främsta kandidaterna i sökandet efter utomjordiskt liv.

År 1998 upptäckte en grupp astronomer en planet runt stjärnan med Epsilon Eridani s Doppler-skift, vilket visar hur snabbt stjärnan rör sig mot eller bort från jorden. Dopplerförskjutning analys är den vanligaste planet-sökning teknik, om ett stort planet är närvarande, kommer dess allvar dra stjärnan i olika riktningar som planeten rör sig längs dess bana. Eftersom Epsilon Eridani är så ung, är stjärnans yta fortfarande ganska volatil och det föreslogs som en alternativ förklaring till data-bekräftade dock ytterligare analys av förekomsten av en planet, som nu kallas Epsilon Eridani b. Själva planeten är förmodligen gas, och är för långt bort från sin stjärna till stöd för flytande vatten, men får sin närvaro vara ett tecken på andra planeter närmare in

Epsilon Eridani är omgiven av en stor skiva av gas och damm, på ett avstånd av cirka 30-100 AU, kvar från stjärnans bildas. Udda klumpar i skivan anger att det finns en andra planet, Epsilon Eridani C, vilket är mycket mindre omfattande än Jupiter och banor på ett avstånd på ca 40 AU. Även om det kan för närvarande inte kan detekteras med traditionella tekniker på grund av sin långa, långsamma bana, om de bekräftas, kommer det att vara en av de största i omloppsbana planeter någonsin upptäckts, med en bana längre än Plutos i vårt eget solsystem.

Om något liv existerar i Epsilon Eridani systemet, är det förmodligen på en liten planet närmare stjärnan som ännu inte har upptäckts. Epsilon Eridani b själv är för kallt att ha månar med flytande vatten, och den har en mycket excentrisk bana som skulle störa en organisk kemiska reaktioner. Planetens gravitation kan bidra till att skydda jordlika planeter från inkommande kometer, som fortfarande rikligt på grund av systemets ungdomar, också kan påverka de planetariska formation process, stoppa alla andra planeter kan växa förbi storleken på en asteroid.

Mikrovågsugn utsläpp från vattenmolekylerna har upptäckts, men ingen vet var de kommer ifrån i systemet, och de kunde ha släppts ut från stjärnan själv. Flera föreslagna rymduppdrag hoppas att blockera ljuset från värd stjärnor, att se sina planeter direkt, Epsilon Eridani är ett av de primära målen, och denna analys kunde iller ut ytterligare planeter eller hitta kemiska livstecken.