Vad Atomteori?

Atomteori är tanken att ärendet består av små enheter som kallas atomer. När det antika grekiska filosofen Demokritos kom på idén i 5: e talet fKr, det var tänkt från början att hänvisa till odelbara enheter. Från och med 1897, den brittiska forskaren J. J. Thomson upptäckte att atomer i själva verket består av mindre partiklar. Idag atomteorin hänvisar till att frågan består av enheter som är odelbara endast en del av tiden. Undantagen hör plasma såsom brand, andra joniska arrangemang som det som finns i kroppen, radioaktivt material, och många fler.

Även om atomteorin i dag är ett välbekant hörnsten i den moderna vetenskapen, som Bakterieteorin eller evolution, under större delen av människans historia trodde att frågan var troligen kontinuerligt och kan delas upp i godtyckligt små mängder. Det var inte förrän 1803, eller möjligen lite före, att den engelska kemisten John Dalton återupplivat den gamla idén om atomteorin och använde den för att lösa olika problem som kemister var brottas med på den tiden. Snarare än ett försök som leder till tanken, framgick det av en analys av flera experiment med egenskaperna hos gaser och kemiska reaktioner. Hans atomteorin populariserades och bekräftades experimentellt under loppet av tidiga 19th century.

Daltons atomteorin hade fem huvudpunkter: 1) Alla delar består av mycket små partiklar som kallas atomer.

2) Alla atomer av ett visst grundämne har identiska med varandra.

3) Alla atomer av ett visst grundämne är annorlunda än andra delar.

4) Atomer av ett element kombineras med andra element för att skapa föreningar. De kombinerar alltid i lika stora delar.

5) atomer kan inte skapas, delas eller förstöras.

De flesta av ovanstående frågor är fortfarande accepteras av forskare i dag, med undantag för ett fåtal punkter. Första upptäckten av nukleär fusion /fission och radioaktivitet föranledde revidering av punkt # 2. Isotoper bevisa att atomer av samma grundämne faktiskt kan ha små skillnader beroende på olika antal neutroner. Även förekomsten av joner med varierande antal elektroner även motsäger detta.

är den femte punkten också vederlagts av kärnfysik. Atomer kan faktiskt förstörda i nukleära kedjereaktioner. Den andra punkten i punkt # 4 är också helt fel, som till exempel är vatten H 2 O, inte HO. Hans betoning av att atomer kombineras i lika stora delar för att skapa föreningar hålls tillbaka sitt godtagande av hans teori för år. Oavsett, med tanke på dagens bidrog Dalton anmärkningsvärt för sin tid, och hans namn fortfarande vördad av dess samband med atomteorin.