Hur stort är universum?

nuvarande, har observerbara universum varit fast besluten att ha en bredd på 156 miljarder ljusår, med en felmarginal på mindre än 1%, av den senaste djupt rymdteleskop WMAP. Till en början kan det verka omöjligt att forskarna är så säker på detta astronomiska mått, men denna siffra har minskat under år av forskning och bestäms av flera vägar för undersökning. Dessutom är storleken på universum intimt beroende av sin form, ålder, acceleration, och den totala massan, så vi är mycket optimistiska i denna siffra.

År 2003 skickade Wilkinson Microwave Anisotropy Probe tillbaka tillräckligt med data för forskare att publicera extremt pålitliga studier som fastställts två tidigare okända fakta om universum. De bestäms vårt universum är platt, vilket innebär standard euklidiska geometrin gäller på den största skala. Detta kan förstås genom att säga en rak linje mer eller mindre alltid en rak linje så länge som den utvidgar. De konstaterade också att universum accelererar i en allt snabbare takt, vilket betyder att all massa flyger iväg från varandra i allt snabbare hastighet. Den WMAP data uppmätta temperaturen, kallade kosmiska bakgrundsstrålningen, vår observerbara universum med en oöverträffad precision, att inom en 5% fel. Utifrån dessa fakta kan vi härleda gestalter som radien på universum. Kom ihåg att storleken på universum är inte ett konstant värde, det är inte heller storleken på ett objekt som vi traditionellt uppfattar det. Storleken på universum faktiskt storleken på utrymmet, och i rymden expanderar, så gör utrymmet mellan planeter, stjärnor och galaxer. I början av universum, skapade Big Bang tid och rum som vi känner dem. Från detta ögonblick har utrymme varit växande, så vi hitta sin storlek genom att mäta hur mycket ljus kunde ha färdats sedan Big Bang, samt hur mycket utrymme själv utsträckt.

Vi kan bara möjligen se eller kommunicera mer till kanten, eller "horisont" var ljus har färdats sedan början av universum. Storleken på universum: det utrymme där vi kan interagera med någonting. Vi kommer aldrig någonsin veta vad som är "bortom" denna gräns, för det finns inget sätt att veta något om det, så det är ologiskt att betrakta rike "utanför" vårt universum, och undra vad vi expanderar "in. "

kan en oberoende mått på storleken på vårt universum ges genom att studera de äldsta stjärnorna. äldsta stjärnor vi har funnit är antagligen någonstans mellan 11 och 14 miljarder ljus år gamla. Om vi hade stjärnor äldre än det största avståndet ljus kunde ha rest, då skulle vi vet att det var något fel med våra beräkningar, skulle det inte finnas tillräckligt med tid för dem att utvecklas. Men dessa värderingar är förenliga med allt mer vi vet om universum.