Vem är Richard Dawkins?

Richard Dawkins är en väl betraktas evolutionsbiologen, populärvetenskapliga författare, offentlig intellektuell, och mer nyligen, en av de mest frispråkiga samtida förespråkare för ateism och sekulärt tänkande. Dawkins hårda anti-religiös stil som kännetecknas av hans 2006 bok The God Delusion , har gett honom både entusiastiska anhängare och innerliga fiender. Dawkins är en av flera framstående författare, tillsammans med Sam Harris och andra, som företräder den så kallade New Ateism rörelse, mest tydligt i USA och Storbritannien.

Dawkins har nått en ny topp på berömmelse med hans förespråkande av ateism, med många inte känner till hans skrifter i biologi att utsättas för honom för första gången. Många känner inte till det faktum att Dawkins har varit en respekterad evolutionsbiologen sedan mitten av 70-talet.

År 1976 publicerade Dawkins sin första bok, Den själviska genen , som främjar gen-centrerad syn på utveckling, ett perspektiv som betonar att organismer huvudsakligen skal för att skydda och överföra gener, inte värderas av utvecklingen för sig själva, men bara som fartyg av genetiskt material. Denna mer sofistikerade och mogen syn på utvecklingen hjälper kringgå gett upphov till missförstånd när människor tänker på evolutionen som ett slags vänlig Moder Natur karikatyr. I denna bok han myntade uttrycket "meme", en enhet av kulturell överföring motsvarande gen. Under senare år har ordet fått extrema popularitet och i stort sett upp ett lexikon över det engelska språket. Det är särskilt populärt i online communities, där modenycker och trender skapas och sprids med extrem hastighet.

År 1982 publicerade Dawkins den numera allmänt omtalade Extended Fenotyp , som ledade en mer integrerad syn på idén om en fenotyp. Den viktigaste punkten är att organismens fenotyp-adaptiv uttryck för dess genotyp, eller genetiska koden-inte bör begränsas till bara sin kropp, utan även dess beteenden och samspel med andra organismer. Till exempel kan en bäver mor betraktas som en del av sin "utvidgad fenotypen. "

från 1986, Dawkins började ge ut böcker inriktade på att förklara, i enkla ordalag varför åberopa en gudomlig skapare är inte nödvändigt att ta hänsyn till komplexiteten i biologi. Detta kulminerade med hans bok Illusionen om Gud under 2006, en inflammatorisk tome vilket utlöste en ny cykel av pro-ateist partiskhet, speciellt i populära Internet-communities som Digg, som omfattar stora andel av icke-troende. Det har också föranledde ett antal svar från religiösa grupper. Dawkins har deltagit i många uppmärksammade debatter med religiösa gestalter som biskopar.