Vad magnetfältsmätare?

En magnetometer är ett vetenskapligt instrument som mäter magnetfält. Utöver bestämning av styrkan i ett magnetfält kan en magnetometer också bestämma dess inriktning och riktning. Det finns ett brett spektrum av användningsområden för magnetometer, tillsammans med flera grundläggande stilar som kan användas, beroende på omständigheterna. Några av dessa produkter är så känsliga att de kan upptäcka tecken på ökad solens aktivitet innan dessa skyltar är synliga för observatorier. En av de mest självklara användningsområdena för en magnetometer är i vetenskapliga observationer av jordens magnetfält, som kan fluktuera under olika omständigheter. Magnetometrar används också av geologer för att lära mer om specifika regioner i jordskorpan, eller söka magnetiska mineraler som järn. Dessa enheter kan också mäta effekten av olika mänskliga aktiviteter på jordens magnetfält. Flera långvariga vetenskapliga undersökningar hålla magnetometrar ständigt igång för att samla jämförelseuppgifter.

Arkeologer också använda magnetometrar, eftersom dessa verktyg kan användas för att identifiera arkeologiska platser och vrak fartyget genom detektion av olika magnetiska ämnen som kan koncentreras till dessa områden. Många fartyg håller också en magnetometer ombord för att identifiera potentiella faror som omärkt vrak eller förlista fartyg som har drivit sedan de senast kartlades. Casual arkeologer använder också magnetometrar, i form av metalldetektorer.

Studier av jordens magnetfält kan ge intressant information om utvecklingen av jorden och universum i stort. Forskarna har dokumenterat tydliga förändringar i jordens magnetfält, av vilka vissa är faktiskt konstaterats i den fossila fynd, i form av järn-partiklar som har omorienterat sig som svar på polaritet växlar. Magnetometrar kan också användas för att undersöka effekten av solaktiviteten på jorden, med forskare med hjälp av uppgifter från det förflutna att kartlägga och förutsäga soleruptioner.

Komplexiteten och storleken på dessa maskiner varierar kraftigt. Många är utformade för fältarbete, så de är åtminstone rimligt bärbara. Chansen är att du antagligen äger en magnetometer, eftersom många människor egna kompasser. Kompasser använder jordens magnetfält för att flytta riktade kanyler som kan användas för att orientera personen använder kompassen. Mer känslig och exakt magnetometrar underhålls av många vetenskapliga institutioner och universitet.