Vad är strålningsenergi?

energi som kommer från elektromagnetiska vågor kallas strålningsenergi. Elektromagnetiska vågor tar många former, från mikrovågsugnar till röntgenstrålning till synligt ljus. Strålningsenergi är, liksom de flesta former av energi, mätt i joule och beräknas genom integration strålningsflödet (power) av elektromagnetiska vågor med avseende på tiden. Det finns två olika uppfattningar om hur elektromagnetiska vågor utföra energi, och båda anses korrekt på grund av våg-partikel dualitet begreppet kvantteorin. Våg-partikel dualitet sägs att elektromagnetiska vågor fungerar både som fysiska partiklar, fotoner, och som oscillerande vågor. Strålningsenergi kan ses som den energi som lagras i fotoner. Det kan också ses som den energi som transporteras i den oscillerande magnetfält och elektriska fält som produceras av våg-liknande rörelse av elektromagnetiska vågor.

strålningsenergi är viktigt att experiment och uppgifter som gäller öppna system. I de flesta vetenskaper, är ett öppet system för alla system som öppet utbyte energi med dess externa miljö. Solenergi innebär ett öppet system, som solens elektromagnetiska strålarna är en del av miljön medan solenergi samlare och produkterna de makt är en del av systemet. Sådan energi används också i fotosyntesen när vågorna absorberas av kloroplaster i cellerna.

Folk har utarbetat många användningsområden för strålningsenergi, som finns i stort överflöd. Energin från solen används för att driva en mängd olika enheter. Strålningsvärme är en annan vanlig användning av strålningsenergi. Den värmeenergi som avges från väggar, tak eller andra ytor och används för att värma upp föremål i området av vågorna direkt istället för bara uppvärmning den omgivande luften, som en brand skulle göra. Sådan energi kan också användas medicinskt för behandling av vissa muskelsjukdomar.

Nikola Tesla var en pionjär inom studiet av strålningsenergi. Medan vissa av hans teorier och idéer visades så småningom vara absurt, andra banat väg för många tekniker som nu används allmänt-. Han uppfann en av de första trådlösa telefoner som baseras på denna form av energi. Telefonen används sändare och mottagare som kan vändas till samma frekvenser för att underlätta kommunikationen.

strålningsenergi är en mycket omfattande resurs på jorden. Alla elektromagnetiska vågor innehåller sådan energi. Det är enkelt och ofta genereras artificiellt, och den finns i stora mängder i naturen. Som forskare lära sig att bättre utnyttja kraften hos elektromagnetiska vågor, kommer användningsområden för sin energi säkerligen öka effektiviteten och antal.