Vad är en elliptisk bana?

en elliptisk omloppsbana är förflyttning av en kropp runt en annan i en oval bana. Det kan definieras som en Kepler bana som har en excentricitet varierar någonstans mellan 0 och 1. I studien av himmelska mekanik, en Kepler omloppsbana handlar om lagar och principer som kretsar organ rör sig i form av en ellips, hyperbel eller parabel. I astrodynamics är excentricitet, ibland kallade första excentricitet, i en omloppsbana en parameter som beskriver dess verkliga form och stretch.

Enligt standarden antaganden och principer astrodynamics, måste en omloppsbana ha en Kägelsnitt form. Den koniska excentricitet är då ett numeriskt värde. Detta nummer står för en viss projektion vinkel, som definierar hur platt eller rundhet i en elliptisk omloppsbana.

Excentricitet för en elliptisk omloppsbana kan också definieras som ett mått på avvikelse i en omloppsbana från formen av en vanlig cirkel. Excentricitet för ett perfekt cirkulär bana är 0. Detta värde utgör ett riktmärke för att bedöma skillnaderna i varje elliptisk omloppsbana från standarden cirkel.

jordens solsystem består av flera naturliga satelliter som planeter, månar, kometer och liknande vridbara organ. Dessa organ omloppsbana runt sina respektive primärval-som jorden kretsar runt solen-längs en fast elliptisk bana. En allmän översikt av deras rörelse verkar ge ett intryck av cirkulära banor. I verkligheten är dock alla himlakropparna strikt följa elliptiska banor med varierande grad av excentrisk åtgärder. Ju högre värde av excentricitet, kommer plattare och mera långsmala formen på elliptisk omloppsbana vara. Den excentricitet av jordens elliptisk bana är för närvarande uppmättes till 0. 0167. Detta låga värde gör elliptisk omloppsbana jorden nästan en perfekt cirkel. Å andra sidan, excentrisk värden för kometer är nära 1, vilket gör deras banor nästan platt och avlång. I händelse av ett gravitationsfält två body problem, en excentricitet mått mellan 0 och 1 ger båda organisationerna att kretsa i samma banor. Några exempel på elliptiska banor är Hohmannbana, den Molnijabana och tundran omloppsbana. var konceptet elliptiska banor först upptäckte och främjas av Johannes Kepler, en tysk forskare i början 17th century. Resultaten publicerades i hans Första lagen om planeternas rörelser , och fram viktiga lagar som rör banor himlakroppar. Dessa fynd har hjälpt forskare att förstå och studera egenskaperna hos en elliptisk omloppsbana.

De särskilda omloppsbanor energi, också känd som vis-viva energi, definieras som summan av potentiell energi och kinetisk energi i en omloppsbana objekt. För en elliptisk bana, är den specifika energi negativ och beräknas oberoende av excentricitet. Den elliptiska karaktär planeternas banor är en viktig egenskap som är avgörande årstidsväxlingarna, zoner temperatur, och klimatzoner respektive planeter.