Vad är Quantum Theory?

kvantteorin är ett sätt att förklara naturen av materien, och hur den beter sig på atom-, och även subatomär nivå. Närbesläktade är kvantmekanik, som är en beskrivning av materien på atomär och subatomär nivå. Teorin postulerar att all materia består av individuella och mätbara enheter. Den utvecklades 1900 av den tyska fysikern Max Planck. Han presenterade sin teori att den tyska Physical Society. Även om mycket av teorin fortsätter att väcka stor debatt, och en del kontroverser, finns delar som är nästan allmänt accepterat utifrån tillgängliga bevis. har kvantteorin använts i populära fiktion för att förklara många olika saker. Populära tv-serier som "Sliders" och "Quantum Leap" har genererat massa intresse. Den spelar även en roll i Dan Brown's roman "Änglar och demoner" under en del förklarar förekomsten och betydelsen av antimateria. I de flesta fall, detta, och andra skönlitterära verk, se på ett av två stora teorier anknytning till verkligheten i naturen för att bygga deras lokaler. Dessa teorier är respektive kallas Köpenhamn Tolkning och de många Worlds Theory. The Many Worlds Theory postulerar att när ett objekt finns i någon stat, omvandlar universum runt det objekt i ett antal parallella universum. Antalet parallella universum bestäms av antalet möjliga universum, där det är möjligt att invända att existera. Detta antal är omöjligt att veta, åtminstone som det ser ut just nu med moderna vetenskapliga instrument. Vid något tillfälle får instrument att utvecklas som kan tydligare visa principer kvantteorin. Den Köpenhamn Tolkning av kvantteorin tyder på att en partikel inte kan antas existera förrän det mäts. Sedan, när detta sker, är det vad det mäts vara. Även om detta verkar vara ett enkelt förslag, anger denna tolkning av kvantteorin att en partikel som faktiskt finns i alla möjliga tillstånd tills den mäts och specifikt observerade. Detta illustreras ofta med hjälp av ett exempel som kallas Schrödingers katt . Om en katt, i ett hypotetiskt exempel, tas och kastades i en låda, är det säkert att anta att det är levande, åtminstone under en viss tid. Om en flaska cyanid kastas in i detta fält, kan det ha brutit och dödade katten. Eller det kan ha varit oskadad och skonade katten. Så länge detta är okänd, skulle Köpenhamn Tolkning av kvantteorin postulat katten är i båda staterna, dvs levande och döda, på samma gång.

One av de största kritikerna av kvantteorin är Albert Einstein. Einstein kunde inte enas om att en enda partikel kan finnas i mer än ett universum, som föreslås i många världar Theory. Fysikern dock godtog vissa aspekter av teorin. Till exempel, förstod han att energin kan finnas i mätbara enheter och föreslog detta var sant inte bara energi, utan också av strålning.